Tender na elektrifikáciu trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného vyhlásili v utorok Železnice Slovenskej republiky
Predpokladaná hodnota elektrifikácie a modernizácie existujúcej jednokoľajnej železničnej trate jednosmernou trakčnou sústavou a rekonštrukcie súvisiacich zariadení a stavieb železničnej infraštruktúry v dĺžke 33,5 kilometra je takmer 170 643 000 eur.
Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jaroslava Kmeťa je projekt vlajkovým projektom Plánu obnovy a odolnosti.
"Ide o významnú stavbu, ktorá napomôže zlepšiť kvalitu životného prostredia. Moderná trať umožní nasadiť moderné súpravy a vozne, skráti čas prepravy a poskytne vyšší komfort cestovania," uviedol Kmeť.
Podľa Achbergerovej umožní elektrifikácia nahradiť motorovú trakciu elektrickou pre väčšinu vlakov na linke Košice – Humenné.
"Okrem zníženia emisií skleníkových plynov povedie elektrifikácia aj k skráteniu jazdných časov vďaka lepšej dynamike jazdy elektrických vozidiel," priblížila s tým, že nezanedbateľnými sú tiež zvýšenie bezpečnosti prevádzky a zníženie prevádzkových nákladov železníc.
Projekt pozostáva z troch častí, komplexnej rekonštrukcie koľajového zvršku v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, rekonštrukcie staničného zabezpečovacieho systému v železničnej stanici Michalovce a samotnej elektrifikácie trate v celom 33,5 kilometra dlhom úseku.
Lehota výstavby je 810 dní, podľa ŽSR je plánovaný termín ukončenia realizácie jún 2026. Do Plánu obnovy a odolnosti zaradili ŽSR projekt pre vysoký stupeň prípravy, environmentálne prínosy a podporu konkurencieschopnosti železničnej dopravy.