História značky Tatra siaha do roku 1850. Práve v tomto roku bola v meste Kopřivnice založená malá firma, ktorá vyrábala kočiare a bričky. Zakladateľom spoločnosti bol český podnikateľ Ignác Šustala. V 80. rokoch 19. storočia sa firma začala na istý čas špecializovať aj na výrobu železničných vagónov. Na konci 19. storočia došlo k historickému míľniku, a síce k výrobe prvého osobného a nákladného automobilu. Až do roku 1919 však niesli výrobky kopřivnickej firmy názov Nesselsdorfer Wagenbau (NW), čo bol nemecký názov pre Kopřivnickú Vozovku.
Po vzniku Československa v roku 1918 sa pre dopravné prostriedky kopřivnickej spoločnosti hľadal nový názov, ktorý by nahradil skratku NW. Rok 1919 je rok, kedy do histórie automobilky Tatra prehovorilo Slovensko. Vďaka úspešnému testu modifikovaného osobného automobilu, ktorý ako prvý prešiel zasneženou a ťažko prejazdnou cestou zo Štrby do Tatranskej Lomnice, sa výrobcovia automobilov z Kopřivnice rozhodli pomenovať vozidlá podľa slovenských veľhôr. Najväčší vklad do histórie automobilky Tatra vnieslo Slovensko v období od 40. do 90. rokov, kedy boli na Slovensku otvorené tzv. pobočné výrobné závody Tatry v Bánovciach nad Bebravou, Čadci a v Bratislave.
Nákladiaky, ťahače, ale aj osobné automobily
Najznámejším slovenským podnikom automobilky Tatra bol závod v Bánovciach nad Bebravou. Práve tu prebiehala výroba vybraných kompletných vozidiel, a to ako civilných, tak aj špeciálnych. Z výrobných pásov bánovskej pobočky vzišli napríklad ťažké ťahače Tatra T 141, ktorých sa v závode vyrobilo takmer 5000 a niekoľko stoviek týchto vozidiel bolo zavedených aj v Československej ľudovej armáde. Medzi ďalšie modely vozidiel Tatra z produkcie pobočky v Bánovciach nad Bebravou patria nákladné vozidlá Tatra T 138, T 148, od 80. rokov sa tu vyrábali aj modelové rady T 813 a prvá generácia modelu T 815. Okrem výroby nákladných vozidiel sa v Bánovciach nad Bebravou vyrábali aj podvozky pre samohybné húfnice DANA, alebo sklápačkové nadstavby na vozidlá Tatra vyrábané v materskom závode v Kopřivnici.
Pobočka v Čadci za do štruktúr výrobného programu Tatry Kopřivnice začlenila v roku 1958. Začlenenie závodu v Čadci pod kopřivnickú automobilku mal na pobočku pozitívny dopad, čo viedlo v priebehu 70. rokov aj k vybudovaniu nových výrobných priestorov. Výrobný program v Čadci sa špecializoval najmä na výrobu komponentov pre podvozky Tatra, ktoré vyrábal materský závod v Kopřivnici. Išlo predovšetkým o výrobu diferenciálov, neskôr prevodoviek a súčastí motorov. Spoločne s pobočkou v Bánovciach nad Bebravou sa aj závod v Čadci podieľal na výrobe špeciálnych nadstavieb montovaných na podvozky Tatra. Išlo o nadstavby pre bagre, cisterny, sklápače, ale aj vojenské vozidlá ako Tatrapan alebo OT-810.
Okrem výroby nákladných automobilov, špeciálnych vozidiel a ich komponentov sa na Slovensku realizoval aj vývoj osobných automobilov. Za vývoj zodpovedalo Konštrukčné a vývojové stredisko Tatra Bratislava, ktoré bolo založené v roku 1960. Hlavnou úlohou bratislavského vývojového strediska bolo projektovanie úžitkových automobilov s motorom z automobilu Tatra T 603. Prvý automobil, ktorý bratislavská pobočka naprojektovala a testovala, bol 13-miestny minibus Tatra T 603MB. Minibus naprojektoval tím pod vedením Ivana Mičíka a počas testov sa preukázali jeho kvalitné jazdné vlastnosti. Podobne postupovali bratislavskí projektanti aj v prípade nízkoplošinového valníku Tatra T 603NP. Ani jedno z týchto vozidiel sa ale nedostalo do sériovej výroby.
Medzi najznámejšie a najvýznamnejšie projekty Konštrukčného a vývojového strediska Tatra Bratislava patril model potenciálneho nástupcu osobného automobilu Tatra T 603. Projektový tím pod vedením Jána Cinu bol v roku 1963 poverený vypracovaním návrhu novej limuzíny, ktorá by nahradila automobil Tatra T 603. Projektový tím pripravil v priebehu rokov 1963 a 1964 niekoľko návrhov, víťazným sa stal návrh s označením X-5, na základe čoho dostal nový prototyp limuzíny názov Tatra T 603 X. Od modelu T 603 sa prototyp odlišoval silnejším výkonom motora, ktorý sa zvýšil na 90 kW, znížením spotreby paliva na 100 kilometrov, ako aj navýšením maximálnej rýchlosti vozidla. Zatiaľ čo jazdné vlastnosti boli značne vylepšené, interiér vozidla bol v porovnaní s modelom T 603 menší a líšil sa aj iným usporiadaním sedadiel. Práve zmeny v interiéri vozidla, najmä jeho veľkosť, spôsobili, že Tatra Kopřivnice nakoniec prototyp Tatra T 603 X odmietla.
Automobilka Tatra na Slovensku pôsobila až do rozdelenia Československa. Práve vďaka niekoľko desiatok rokov dlhej tradícii výroby v rôznych kútoch Slovenska je možné o značke Tatra hovoriť ako o československej. Dnes sa na históriu a tradíciu výroby vozidiel Tatra na Slovensku snaží nadviazať Tatra Defence Slovakia, dcérska spoločnosť českej firmy Tatra Trucks, so sídlom v Trenčíne. „Tatra jednoznačne patrí na Slovensko, veď práve v regióne Považia sa dlhé roky tieto nákladné vozidlá vyrábali. Sme preto radi, že sa nám podarilo vrátiť túto legendu do Trenčína,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Tatra Defence Slovakia Michal Baláž. Tatra Defence Slovakia má vo svojom závode kapacity pre výrobu vozidiel typu N2G a N3G s alternatívami 4x4, 6x6, 8x8 alebo 10x10, ako aj rôzne špecializované vozidlá podľa potrieb zákazníka, čím priamo nadväzuje na tradíciu výroby vozidiel Tatra z čias Československa.