Zelené témy, separovanie a doprava. Toto sú témy, ktorými by sa malo mesto Žilina zaoberať čoraz viac. Myslí si to poslanec mesta Branislav Delinčák. Ako hovorí, mesto napreduje a v niektorých veciach sa inšpiruje aj developermi. Vymeniť klasický kontajner na odpad za ekologický polopodzemný kontajner MOLOK od spoločnosti REDOX-ENEX znamená dopriať obyvateľom istú úroveň v triedení odpadov.
Ste poslancom mesta Žilina a zároveň podnikateľ. Ktoré témy sú Vám blízke?
V práci sa stretávam so samosprávami z celého Slovenska. Vidím, akým spôsobom riešia environmentálnu, dopravnú otázku, čerpanie eurofondov a iné. Snažím sa inšpirovať tými najlepšími, a to prinášať aj do Žiliny. Každý poslanec má tak povediac svoje témy, ktoré ho bavia, rozumie im a tým sa aj venuje. Mňa veľmi baví téma dopravy a tiež enviro – zelené mestá, odpady a ich spracovanie. Aj keď sa to možno nezdá, tieto témy majú veľa spoločných prienikov.
Do akej miery zasiahla pandémia Vašu činnosť?
Veľmi. Ako firma máme dva hlavné piliere – marketing a média pre firmy a budovanie mestského mobiliáru a „way finding systems“ pre mestá a obce. Počas pandémie a lockdown-u boli prevádzky zatvorené a nepotrebovali oslovovať zákazníkov. Rovnako samosprávy nemali veľký priestor na riešenie investícii, všetku svoju energiu a zdroje venovali testovaniu a zvládaniu krízovej situácie. To sa, samozrejme, u nás odrazilo. Za veľký úspech považujem, že sme počas krízy nepristúpili k prepúšťaniu. Ľudia sa neuveriteľne zomkli a prejavili medzi sebou veľkú mieru solidarity. Čas lockdownu a zníženej aktivity sme využili na inováciu produktového portfólia, procesov a ďalších vnútorných záležitostí. Dnes sme úplne iná firma, veľmi sme sa posunuli.
Žilina za posledné roky veľmi vyrástla. Kde vnímate priestor, ktorým by sa mala samospráva uberať?
Za ostatné roky vnímam obrovskú zmenu v postoji ľudí ku samospráve. Ľudia sa čoraz viac aktívne zapájajú do komunálnych tém, uvedomujú si svoje práva a aktívne sa ich dožadujú. To je podľa mňa skvelé, lebo to vytvára veľký tlak na skvalitňovanie služieb. Vo viacerých oblastiach mám pocit, že mesto len hasí problémy a nepristupuje proaktívne k novým výzvam. Žilina by mala aktívne začať riešiť zelené témy, parkovanie a vôbec preferenciu konkrétnej mobility obyvateľstva, skvalitňovanie verejného priestranstva formou architektonických súťaží. Rovnako by mesto malo zaviesť maximálnu digitalizáciu služieb občanom, sprehľadnenie mestských procesov a ich otvorenie verejnosti.
Aké priority by malo mať mesto v blízkom období a akým výzvam čelí?
Samospráva by sa mala viac snažiť motivovať ľudí k tomu, aby využívali MHD, resp. iné formy prepravy po meste, ako je automobilová. Tá veľmi negatívne zaťažuje naše prostredie a nie sme kapacitne schopní vyriešiť požiadavky na parkovanie. Nevieme nafúknuť úzke mestské ulice.
Ďalšia dôležitá téma je zeleň. Všetci registrujeme, ako rýchlo sa mení klíma. Dnešné dažde sú podstatne intenzívnejšie a kratšie. Následne nás trápia suchá. Mesto by sa malo snažiť maximalizovať zelené plochy, ktoré zadržia vodu. Ochladia ovzdušie a vytvoria aj biotopy pre živočíchy. Spolu s kolegami sme na mestskom zastupiteľstve predložili návrh, aby mesto vykonalo kontrolu všetkých svojich striech s možnosťou ich revitalizácie na zelené strechy.
Nielen Vaše mesto, ale celá krajina čoraz intenzívnejšie vníma nutnosť myslieť viac na našu planétu a tým súvisí žiť viac ekologicky a s ohľadom na životné prostredie. Na akej úrovni je podľa Vás obyvateľstvo mesta so separovaním odpadu? Uvedomujú si ľudia význam triedenia?
Určite áno, a stále sa to zlepšuje. Mesto Žilina patrí medzi špičku v rámci celého Slovenska v separovaní. Moja ambícia je objem separovania stále zvyšovať. Mnoho ľudí sa na mňa obracia so žiadosťou o odpustenie poplatku za smeti, lebo separujú. Každému sa snažím vysvetliť, že neseparujeme pre peniaze, ale pre udržateľnosť našej planéty. Aby aj naše deti a potomkovia mali kde žiť. Potrebujeme dostať separovanie do DNA ľudí, aby sa to stalo tak prirodzenou súčasťou nášho bytia, ako čokoľvek iné.
Veľmi modernou a ekologickou alternatívou k tradičným kontajnerom na odpad sú polopodzemné kontajnery MOLOK. Developerské projekty ich uprednostňujú nielen pre ich vizuálny vzhľad, ale napríklad aj preto, lebo nelákajú diviaky tak, ako to je pri klasických nádobách na odpad. Má aj samospráva záujem o tento druh kontajnerov?
To určite áno a ja patrím medzi veľkých fanúšikov polopodzemných kontajnerov. MOLOK od spoločnosti REDOX-ENEX je špička na trhu. Tieto kontajnery majú množstvo výhod. Dokážu poňať až päťkrát viac odpadu, ako klasické kontajnery. V praxi to znamená, že sa nezaplnia tak rýchlo, a teda neprekypujú. Mesto vďaka ich veľkému objemu dokáže eliminovať množstvo kontajnerových stojísk a získaný priestor premeniť na peknú zeleň, parkovanie, či detské ihrisko. V neposlednom rade MOLOKy pôsobia esteticky. Konkrétne v Žiline je to za mňa aj ultimatívne riešenie problému s diviakmi, ktoré nám ničia státia svojimi nájazdmi. Samospráva hľadá rôzne riešenia, ako sa vysporiadať so stojiskami, ale za mňa je toto najlepšie riešenie.
Myslíte si, že je v moci samosprávy, aby sa tieto kontajnery využívali čoraz viac? Ako to možno dosiahnuť? Vnímajú ľudia výhody týchto MOLOKov?
Jednoznačne áno. Samospráva určuje, koľko a akých stojísk sa kde vybuduje a aký typ sa použije. Výhody polozapustených kontajnerov sú jednoznačné. Ľudia tieto kontajnery vnímajú veľmi pozitívne. Veď fakt, že si ich takmer výlučne vyberajú developeri, to potvrdzuje. Ľudia chcú ekologiské a estetické riešenia v jednom.
Aké iné nápady máte na zlepšenie života ľudí v meste? Čo sa Vám podarilo doposiaľ presadiť?
Stál som za myšlienkou zelených striech v meste Žilina. Je to pekné riešenie existujúcej situácie. Podarilo sa nám zakázať používanie jednorázových riadov na akciách organizovaných mestom Žilina. Ak chceme od súkromnej sféry a ľudí, aby sa niekam pohli, musíme ísť príkladom. No a veľkou témou, na ktorej by som rád spolupracoval je parkovacia politika.
Aké máte ďalšie významné plány, ktoré sa budete snažiť zrealizovať v blízkej dobe?
Prácu poslanca vnímam v dvoch rovinách. V rámci mesta reprezentujem vybraný obvod – v mojom prípade konkrétne Závodie, Bánovú a Žilinskú Lehotu. To znamená, že „kopem“ za túto časť mesta a snažím sa sem pritiahnuť maximum investícií, resp. opráv. Tá druhá časť je práca poslanca, kde reprezentujem mesto ako celok a snažím sa prinášať podnety, ako a kam posunúť naše mesto. Najviac sa dnes zameriavam na dobehnutie historického dlhu častí, ktoré reprezentujem. Toto vnímam ako moju prioritu.