Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Lidl.
Slovenské výrobky na zahraničné pulty
Slovenskí dodávatelia exportovali prostredníctvom Lidlu tovar za viac ako pol miliardy eur, v časovom období od roku 2016, čiže sprostredkoval domácim dodávateľom export v hodnote vyše 500 000 000 eur. Tak sa aj vďaka Lidlu rozširujú a presadzujú naše kvalitné potraviny v zahraničí. V roku 2023 tak mohli slovenskí dodávatelia exportovať do zahraničných Lidlov výrobky v hodnote 93,5 milióna eur. Táto suma tvorí takmer dve percentá z celkového ročného exportu agropotravinárskych výrobkov zo Slovenska. „Možnosť vyviezť výrobky do zahraničia majú všetci dodávatelia, ktorí spĺňajú naše prísne kvalitatívne požiadavky, majú dostatočné kapacity a sú cenovo konkurencieschopní. My takéto výrobky odprezentujeme na našich medzinárodných stretnutiach a je už na rozhodnutí nákupu v danej krajine, či sa rozhodne pre spoluprácu,“ povedala Justyna Siekanko, konateľka Lidl Slovenská republika pre rezort nákupu, a dodala: „Slovensko je veľmi silné v produkcii mliečnych a mäsových výrobkov, rastlinných nátierok a tofu, cukroviniek, papierových výrobkov či alkoholických nápojov. Tieto a mnohé ďalšie výrobky majú v Európe veľmi dobré meno.“
Od zeleniny, cez syry až po slivovicu
Keďže o vývoz vlastných výrobkov na zahraničné pulty je čoraz väčší záujem, túto možnosť využili v roku 2023 desiatky firiem zo Slovenska. Objavili sa teda v 27 krajinách v predajniach Lidl. Vďaka diskontnému reťazcu si zákazníci v Rakúsku či Bulharsku môžu zakúpiť slovenskú Marlenku, v Škandinávii šúľance, v Lotyšsku a Nemecku parenicu, vo Veľkej Británii a Lotyšsku slivovicu a v Srbsku či Litve syr nivového typu. „Do zahraničia vyvážame vyše 40 percent produkcie našich syrov, či už typu camembert alebo Niva. Na trhu s mliečnymi výrobkami panuje tvrdá konkurencia a jedinou možnosťou, ako sa presadiť, je skutočne ich vysoká kvalita. S Lidl spolupracujeme už od jeho vstupu na slovenský trh. Náš pôvodný objem spolupráce sme v priebehu rokov niekoľkokrát znásobili aj vďaka exportným aktivitám tohto reťazca,“ uviedol Ján Husák, obchodný riaditeľ a člen predstavenstva Tatranskej mliekarne. „Aktuálne vyvážame zemiaky, cibuľu, mrkvu, petržlen a cesnak do Maďarska a Česka. Naše produkty dokonca dokážeme predať aj na náročných trhoch západnej Európy,“ povedal Jozef Zruban, obchodný riaditeľ spoločnosti Zeleninárska.