Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Lidl Slovenská republika.
Zlacnenie o desať percent sa týka aj mnohých ďalších produktov, ktoré ľudia najčastejšie nakupujú. Reťazec pre ne zrušil daň z pridanej hodnoty. „S bojom proti zdražovaniu to myslíme naozaj vážne. Teším sa z toho, že už niekoľko týždňov sú ceny v našich predajniach na úrovni z minulého roka. Teraz ideme ešte ďalej a zákazníkov odbremeníme od dane z pridanej hodnoty pri sto základných potravinách. Do tohto zníženia cien investujeme stovky tisíc eur, aby sme ochránili peňaženky našich zákazníkov a dopriali im ešte bohatšiu Veľkú noc,“ povedala Zita Szlavikovics, generálna riaditeľka Lidl Slovenská republika.
Znížili si obchodnú maržu
Spotrebiteľské prieskumy od viacerých agentúr, ako sú Icertias, 2muse, NMS a ACRC ukázali, že zákazníci vnímajú Lidl ako najlacnejší obchod s potravinami u nás. Agentúry sa odvolávajú na svoje prieskumy medzi tisíckami ľudí vo veku 15 až 70 rokov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku obyvateľov Slovenska podľa veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja a realizovali ich na slovenskom trhu v ostatných rokoch. Aj analýza portálu Finstat ukazuje, že diskont tlmí infláciu. Vyplýva z nej, že Lidl je jediným reťazcom na Slovensku, ktorému v priebehu troch rokov klesol podiel obchodnej marže na tržbách za tovar. Ceny, za ktoré nakupoval Lidl tovar od dodávateľov rástli rýchlejšie ako ceny na pultoch. Diskont teda neprenášal zdražovanie v plnej miere na plecia zákazníkov a aj tým potvrdil pozíciu lídra v nízkych cenách na Slovensku.
Odviedli najviac na daniach
Finančná správa oceňuje od roku 2013 najväčších platiteľov dane z príjmu, tento rok už po desiatykrát. Deväťkrát z toho ocenenie získal Lidl. „Ideou ceny Merkúr je ocenenie tých najlepších a najzodpovednejších, aby sme posilnili hrdosť firiem na ich daňovú disciplínu a motivovali aj ostatné spoločnosti,“ konštatuje Finančná správa. Pri oceňovaní hodnotia štyri základné podmienky: nemať žiadny dlh na daniach, žiadne nálezy z kontrol nad 10 000 eur, žiadne porušenia zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice a byť v indexe daňovej spoľahlivosti hodnotenie ako „vysoko spoľahlivý“ subjekt. Lidl ako verejná obchodná spoločnosť získala ocenenie Merkúr prostredníctvom spoločníka CE Beteiligungs-GmbH.
Spoločnosť zaplatila v obchodnom roku 2022, čo predstavuje obdobie od marca 2022 do februára 2023, prostredníctvom svojho spoločníka do štátneho rozpočtu korporátnu daň vo výške 33 465 097 eur. Podľa portálu cenastatu.sk inštitútu INESS ide o viac ako 1% z celej vybranej dane z príjmov právnických osôb na Slovensku. Patrí touto cestou medzi najväčších platiteľov dane z príjmu právnických osôb na Slovensku. Celkovo Lidl investoval na Slovensku približne ako 900 miliónov eur a odviedol dane v celkovej výške takmer 2,7 miliardy eur.
Finančné benefity pre krajinu
Odborná štúdia poradenskej spoločnosti Mazars dokumentuje, že podnikanie Lidla prináša Slovensku viac ako 1,6 miliardy eur ročne. Priamy ekonomický dosah činnosti Lidl na Slovensku predstavoval v obchodnom roku 2022 takmer 791 miliónov eur (nákup tovarov súvisiacich s primárnou činnosťou Lidl a DPH), nepriamy prevýšil 233 miliónov (všetky ostatné platby pre slovenských beneficientov). Každé 1 euro distribuovanej ekonomickej hodnoty spoločnosti Lidl má na Slovensku potenciál vygenerovať dodatočných 58 centov pre slovenských beneficientov. Celková ekonomická hodnota vyvolaná aktivitami a prítomnosťou spoločnosti Lidl v slovenskej ekonomike v obchodnom roku 2022 predstavovala 1 617 741 798 eur. Z ekonomických aktivít Lidl Slovenská republika ťažia ako pracovníci, tak aj privátny sektor, štátna pokladnica, mestá a tretí sektor. Za sumu peňazí, ktorú rok čo rok Lidl prinesie Slovensku, by sa športoví nadšenci mohli tešiť z 2 048 km nových cyklotrás, v našich 8 krajoch by sa vytvorilo spolu 54 386 miest pre škôlkarov a rodičom by odpadol jeden z problémov logistiky, kam dať svoje dieťa, zatiaľ čo oni pracujú. Dokázal by sa tiež zmierniť aj tzv. brain drain v zdravotníctve. Ako? Zafinancovaním prípravy 14 231 nových lekárov, čo je 22-krát viac ako počet akútne chýbajúcich všeobecných lekárov a primárnych pediatrov v roku 2022.
Okrem finančného aj ekologický prínos
Spoločnosť sa dlhodobo venuje aj projektu Nenechajme to plávať, ktorý prináša od jesene roku 2020 a jeho hlavným motívom je inšpirovať zákazníkov k tomu, aby sa zamysleli nad tým, či to, čo robíme, vieme robiť inak. „V tomto projekte sa zameriavame na zdanlivo drobnosť, ktorou je mikroténový sáčok. Sám o sebe možno taký je, ale tých sáčkov, keď je viacej, vieme, koľko takých sáčkov sa na Slovensku aj v Európe spotrebuje. A čo sa stane po tom, ako sáčok použijem, to je už druhá vec,“ hovorí Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl. Ako ďalej dodáva, cieľom a motívom je edukovať zákazníkov a celú slovenskú verejnosť a primäť ich k zamysleniu, či mikroténových sáčkov nevieme spotrebovať menej. História tohto projektu ukázala, že je to možné. V rámci projektu tiež zákazníkom umožňuje Lidl darovať jeden cent za každý sáčok, do ktorého si zabalia pečivo, zeleninu, ovocie alebo iný produkt, Tieto dobročinné príspevky sa potom využívajú na vyčistenie slovenských vodných tokov a riek. „Vieme totiž, že práve mikroténové sáčky tvoria jednu z najväčších častí, ktorá vodné plochy na Slovensku znečisťuje. Veríme, že sa nám týmto spôsobom podarí edukovať verejnosť a o tom, že sa nám to darí, svedčia aj čísla. Počas pôsobenia projektu sa nám s partnerskými organizáciami podarilo vyzbierať viac ako 1600 ton plastov zo slovenskej prírody,“ uzatvára Špánik.
Edukáciou o nespotrebovávaní alebo znížení spotreby mikroténových vreciek sa podarilo Lidlu znížiť spotrebu o 12 miliónov kusov, čo predstavuje 26 ton plastov, ktoré by boli zbytočne vyrobené, distribuované a istá časť, zrejme nie zanedbateľná, by opäť skončila v slovenskej prírode.