V čom, to nám priblížil riaditeľ pre Privátnu klientelu UniCredit Bank na Slovensku - Roman Hajduk.
Pán Hajduk, mohli by ste bližšie popísať, kto môže byť klientom a aké sú hlavné rozdiely v službách, ktoré ponúkate v tomto segmente v porovnaní s inými bankami?
Typickými klientmi sú často podnikatelia, majitelia či konatelia firiem a manažéri. Ako aj známe mienkotvorné osobnosti spoločenského života a čoraz častejšie mladí ľudia pôsobiaci v biznise. Úspešní športovci alebo umelci. V súčasnosti už môže ísť taktiež o dedičov generácie prvotných zakladateľov firiem. Snažíme sa s nimi nadviazať kontakt, čo najskôr, a to je aj jeden z rozdielov, ktoré naši klienti oceňujú. Často ide o správu financií nielen hlavných držiteľov aktív, ale skôr rodín našich klientov alebo nucleo, resp. rodinných buniek, ako sa u nás hovorí. Vďaka tomu je najbližším rodinným príslušníkom venovaná pozornosť, ako majiteľom aktív a užívajú si rovnaké podmienky či výhody. Ďalším rozdielom, ktorí nám klienti tlmočia je napr. šírka aktívnej ponuky nielen cez jedného investičného správcu aktív, ale viacerých, v súčasnosti už desiatich. Tým pádom má klient možnosť slobodne si vybrať to najlepšie, čo ponúkajú. Ako keď si vyberá auto alebo hodinky. Nesústredí sa len na ponuku jednej značky, ale vyberá si z toho najlepšieho, čo trh ponúka. A o to sa my snažíme pod strechou jednej banky, čo je na našom trhu stále ojedinelé. Svedčí o tom fakt, že už viac, ako polovica zainvestovaných zdrojov rodín našich klientov je rozdelená takejto otvorenej investičnej architektúre. Klient rozkladá aj investičné riziko.
Kto sa teda môže stať klientom tohto segmentu?
V tomto sa tiež líšime. Základný servis Private Premium môže u nás klient dostať už od sumy 50 000 EUR. Tento servis Private Premium má riešenia, ktoré na trhu nie sú bežné. Ide o viac, ako prémiové riešenia, spomeniem príklad u investorov často obľúbené investičné certifikáty, ktorými je možné dosiahnuť vyššie výnosy ako na štandardných vkladoch a zároveň si klientvie pokrývať straty. U nás sú dostupné už pri spomínaných objemoch, a to hneď v minimálne štyroch variantoch. Zároveň, pokiaľ klient má vlastné špecifické požiadavky, tak mu pomôžeme s bankárom nadizajnovať v našej aplikácii vlastný certifikát na základe individuálnych požiadaviek.
Keby sme mali porovnať klientov na Slovensku a v zahraničí, sú medzi nimi rozdiely?
Možno to bude pre niekoho prekvapivé, no zo skúseností, ktoré si pravidelne vymieňame s kolegami UniCredit z iných krajín, je jednoznačné, že klienti, hlavne zo západných krajín, sú oveľa tradičnejší. Nejdú tak často do moderných investičných produktov a uspokoja sa aj s nižším výnosom ako slovenskí klienti. Na druhej strane, slovenskí klienti sú oveľa ďalej v digitálnej oblasti a sú náchylnejší využívať rôzne formy digitálu pri komunikácii s bankou. V tom vidím najväčší rozdiel.
Pôsobíte v tejto oblasti už 20 rokov. Akí sú dnešní klienti oproti tým spred dvadsiatich rokov, ako sa odvtedy zmenili?
Musím povedať, že to bolo síce postupné, ale permanentné napredovanie. Zo začiatku si klienti chceli v podstate držať všetky svoje zdroje ideálne v hotovosti, maximálne na kratších termínovaných vkladoch. Pre prípad potreby vo firme alebo ak by sa vyskytla nejaká rýchla príležitosť, zväčša na kúpu nehnuteľnosti, alebo na rozvoj biznisu. Postupne, keď úrokové miery začali klesať, niektorí z nich začali investovať. Síce ešte stále veľmi konzervatívne, ale o to bezpečnejšie, ale už aj do dlhopisov. Mohli zafixovať dobré úroky na dlhšie obdobie. Tí, čo to takto zrealizovali, zarobili relatívne bezpečným spôsobom nadštandardné výnosy. Zlom nastal vtedy, keď sa výnosy konzervatívnych aktív stali neatraktívne. Veľakrát sa priblížili k nule. A vtedy klienti museli začať investovať aj do rizikovejších akciových aktív, ktoré sú volatilnejšie, čiže rozkolísanejšie. Tam to nebolo jednoduché vzhľadom na psychologické vnímanie. Obzvlášť ak má klient firmu alebo nehnuteľnosť, kde tú rozkolísanosť nie je až tak vidieť. Ale už aj v tomto klienti urobili veľký pokrok a ak chcú poraziť infláciu, inak ako akciovými investíciami to nepôjde, preto si na tú rozkolísanosť museli zvyknúť. Nie je to úplne bežné ani v dnešnej dobe. Sme ľudia a obzvlášť tie veľké výkyvy psychologicky veľmi vnímame. V každom prípade, víťazom na trhu je ten, kto to dokáže vstrebať a odosobniť sa od toho.
Ako bankovníctvo pomáha klientom zvládať pády/infláciu/krízy či naopak aj priaznivý vývoj, rast?
Práve na to má klient svojho bankára. Ten s ním komunikuje pravidelne a musí ho poznať veľmi dobre. Základné pravidlo u nás znie: Poznaj svojho klienta, zároveň jeho rodinu, a to všetko znásob na dokonale. Jedine tak je možné adekvátne nastaviť investičné portfólio. V čase pádov a kríz sa snažíme zachovať si chladnú hlavu, intenzívnejšie monitorovať trhy a dávať podstatné informácie k rozhodovaniu. Byť v kontakte s klientom je v tomto období ešte dôležitejšie ako za štandardného obdobia. Naopak, keď všetko intenzívne rastie a zdá sa, že to takto pôjde donekonečna, je treba myslieť na to, že žiadne stromy nerastú do neba. Ako sa hovorí: s jedlom rastie chuť. V takýchto časoch musí byť práve bankár ten, kto dáva na zváženie, či by nebolo vhodnejšie už začať s diétou. Som rád, že máme tím bankárov, ktorý je v tomto veľmi skúsený. Pretože v tejto oblasti a v týchto stavoch na trochu nič nepomôže natoľko ako skúsenosť bankára, ktorý na trhu už získal dané skúsenosti a aj si tým sám prešiel.
Vráťme sa k inflácii. Tá nás aj v súčasnosti trápi. Ako sa s tým môže klient vyrovnať, aký produkt môže využiť?
Poraziť infláciu v dlhodobom horizonte by mal byť základný cieľ ideálne každého investora. Realizovali sme rôzne dlhodobejšie merania na zaistenie toho, ako inflácia zasahuje do úspor. Zvlášť pokiaľ ide o generačné peniaze rodín našich klientov. Najhoršie je, ak je príliš veľa zdrojov, ktoré klient dlhšie neinvestoval. Vyšlo nám napríklad, že ak by od roku 1980 klient držal len tak na vkladových účtoch ekvivalent 100 000 EUR, ich reálna hodnota by bola v súčasnosti ani nie 40 000 EUR. A pri aktuálnych vysokých hodnotách inflácie by sme ani nemuseli chodiť až tak ďaleko do minulosti. Klienti, ktorí sú dlhodobo zainvestovaní hlavne v akciových aktívach, si však dokážu pred infláciou vybudovať náskok. A čo sa týka budovania akciových pozícií, často na to idú postupne, nielen jednorazovo. Pravidelné investovanie v kombinácii s doplnením jednorazových vkladov počas korekcií je zaujímavou voľbou. Nie všetci klienti sú však schopní jednoducho prijať vyššie riziko kolísavosti. Pre opatrnejších investorov máme zabehnuté zaistené formy investícií. Obrovskou výhodou je to, že vložená suma je zaistená a nech prídu akékoľvek poklesy, na konci investície je bankou klientovi vyplatené minimálne to, čo zainvestoval. Nesie tak len kreditné riziko banky. Výnos potom závisí od zvoleného podkladového aktíva, ktorým sú často buď najznámejšie široké akciové indexy alebo veľmi perspektívne indexy na rôzne ekonomické sektory. Zamerali sme sa napríklad na sektor inovatívnych disruptívnych technológií, umelej inteligencie, automatizácie a robotizácie, biotechnológie, ale aj zelenej energetiky či biznisu s komoditou ako je voda. Pre niekoho možno paradoxne, ale intenzívne monitorujeme aj sektor tzv. Pet Economy, čo je aktuálne už vcelku široký a rastúci biznis, ktorý sa točí okolo domácich miláčikov. Nevýhodou v tomto type istejšieho investovania je zas to, že šanca poraziť infláciu je oproti nezaisteným priamym akciovým investíciám pri 100 % zaistenkách nižšia. Ale zmysluplná šanca tu určite je, kdeže pri obyčajných vkladoch nie je žiadna.
Dôležité je spomenúť aj novinku, ktorou sú legálne daňové výhody pre klientov. O čo ide?
Doteraz je pri investovaní na Slovensku v platnosti len málo daňových výhod. Investori sú v nevýhode už aj oproti okolitým krajinám. Aj preto už niekoľko rokov poskytujeme klientom možnosť riadených investičných portfólií prostredníctvom indexových ETF fondov, ktoré sú voľne obchodované na burzách a už po roku držby sú z nich získané kapitálové výnosy oslobodené od dane. Podobnú daňovú výhodu môžu mať napríklad aj naše spomínané zaistené investície. Na druhej strane, veľmi častý investičný nástroj, akým je klasický podielový fond, žiadne daňové výnimky neposkytuje. Dobrou správou pre investorov je, že toto sa od budúceho roka zmení. Kapitálové výnosy z podielových fondov aj ďalších typov investícií budú po troch rokoch držby od dane oslobodené. Pridáme sa tak ku krajinám, kde je investovanie, zvlášť to dlhodobé, viac podporované. Keďže daňový režim je jeden z podstatných faktorov pri rozhodovaní, investori už nebudú tak oklieštení pri výbere typu investície. Mal by prevážiť skôr aspekt toho, aký typ investície sa v danej situácii hodí. Niekedy to môže byť pasívne ETF, niekedy aktívne riadený podielový fond. Budeme tak môcť viac a lepšie využiť pestrosť, ktorú investičný svet poskytuje.
Dnes sme hovorili o bankovníctve pre privátnu klientelu, nabudúce si povieme viac o tom, ako vhodne investovať. Naším hosťom bol Roman Hajduk z UniCredit Bank. Ďakujem za rozhovor a teším sa na budúce stretnutie.
Celý rozhovor si môžete vypočuť aj vo forme Podcastu: