StoryEditor

Digitalizácia pomáha firmám rásť, ukazujú prieskumy a potvrdzujú odborníci

26.05.2023, 00:00

Ako sú na tom malé a stredné firmy či mikrofirmy u nás s digitalizáciou? Slovenská sporiteľňa a Slovenská agentúra pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE), realizovali medzi firmami prieskum, v ktorom sa pýtali na ich skúsenosti s digitalizáciou, jej prínosom pre rast firiem či na očakávania spoločností od tejto oblasti. O prieskume, ale aj odpovedi na otázku „Ako využiť digitalizáciu procesov na rast firmy a väčšie tržby?“, hovorili na Biznis raňajkách, pravidelnej online relácii Slovenskej sporiteľne, odborníci z Visa, Dedoles, MTBIKER a Slovenskej sporiteľne.

Podľa prieskumov Slovenskej sporiteľne a Slovenskej aliancie pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) sa digitalizácii mikro, malé a stredné firmy venujú a očakávajú od nej nárast tržieb a znižovanie nákladov. Polovica malých a stredných firiem už zvýšenie tržieb zaznamenala. Digitalizácia však prináša aj obavy. Väčšinou mali predstavitelia spoločností strach z kybernetického útoku, alebo z toho, že keď nebudú digitalizovať, konkurencia ich predbehne.

  • Digitalizácii sa venuje 44 % mikrofiriem a 61 % malých a stredných firiem
  • 70 % opýtaných firiem očakáva od digitalizácie nárast tržieb
  • 60 % opýtaných firiem očakáva znižovanie nákladov
  • Polovica malých a stredných firiem a 36 % mikrofiriem zaznamenali po digitalizácii zvýšenie zisku o 10 až 20 %,

Čo potrebujú Slováci ako moderní bezkontaktní platitelia

Lubica Gubová, Country manažérka spoločnosti Visa pre Slovensko, sa sústredila na digitalizáciu v oblasti platobných metód, ktorá dokáže mikro, malým a stredným podnikateľom uľahčiť rozvoj a rast podnikania.

Slováci dlhodobo obľubujú bezhotovostné platby, pričom ich objem každoročne narastá. „Pandémia ich rast veľmi urýchlila, pretože digitálne začali platiť aj tí, ktorí sa toho predtým obávali,“ hovorí Ľubica Gubová. Aktuálne šesť z desiatich Slovákov preferuje digitálnu platbu, či už v online priestore alebo v kamennom obchode. „Veľkým hitom sa stalo platenie mobilom a hodinkami, tento trend je veľmi silný v Európe, ale aj na Slovensku,“ vysvetľuje Ľubica Gubová. Aktuálne 29 % Slovákov platí mobilom, a 6 % hodinkami. V roku 2021 platby mobilom prvýkrát prevýšili počet výberov hotovosti z bankomatu, bolo ich zrealizovaných 72 miliónov, a v minulom roku sa tento počet viac ako zdvojnásobil na 158 miliónov.

Na Slovensku rastie aj počet platobných terminálov. Za posledné dva roky ich počet narástol o takmer 40 % v porovnaní s predchádzajúcim obdobím a momentálne u nás pripadá na tisíc obyvateľov 21 terminálov. V susednom Česku majú takmer 30 terminálov na tisíc obyvateľov a v ostatných krajinách Európy je toto číslo ešte vyššie. Digitálne platby prispievajú k nárastu tržieb zhruba od 12 do 18 percent. Dnes je možné prijímať digitálne platby aj prostredníctvom mobilného telefónu, do ktorého si obchodník stiahne aplikáciu, ktorá zmení telefón na platobný terminál.

Budúcnosť je už teraz. Inovácie v biznise, dáta a skúsenosti

S inováciami a digitalizáciou má skúsenosti aj firma MTBIKER, ktorá vznikla najskôr ako internetové fórum, kde si cyklisti vymieňali skúsenosti a posúvali rôzne informácie o udalostiach či pretekoch. Práve tento aspekt bol pri vzniku spoločnosti určujúci a je jedinečný. Až neskôr pribudol internetový obchod, magazín a bazár, a dnes už tento web poskytuje priaznivcom cyklistiky či outdooru komplexný zážitok. „Najväčšou výzvou pre nás počas pandémie bolo zvládnutie dopytu po produktoch, ktorý vtedy extrémne vzrástol. V rámci expedície a skladových riešení sme identifikovali najväčší potenciál a strategickým rozhodnutím bolo, keď sme spustili nový sklad, ktorý je vybavený robotizáciou s umelou inteligenciou, ktorá pomáha našim kolegom v expedícii spracovať väčšie množstvo objednávok,“ hovorí Jakub Dudík, šéf marketingu MTBIKER. V tomto prípade digitalizácia pomáha ľuďom pri práci s bremenami a výrazne urýchli úkony, ktoré sa často opakujú.

Ako vie banka pomôcť firmám cez digitalizáciu

Aj podľa Kataríny Gašparovskej, riaditeľky odboru finančných riešení Slovenskej sporiteľne, pomáha digitalizácia firmám rásť. Slovenská sporiteľňa spolu s niektorými ďalšími bankami priniesla novinku v oblasti digitalizácie aj pre firemných klientov: „Zaviedli sme tzv. okamžité platby. Fungujú medzi zapojenými bankami online, pričom garantujeme realizáciu platby do tridsiatich sekúnd. Reálne trvajú sekundu. Klienti to do veľkej miery oceňujú, pretože tieto okamžité platby eliminujú mnohé riziká súvisiace s platbami, pomáhajú odbúravať administratívne náklady a dajú sa aktuálne využiť aj ako hromadné platby, pričom ich klienti využívajú na vyplácanie výplat zamestnancom.“

Digitalizácia v e-commerce. Výzvy a tipy pre podnikateľov

Ján Cifra, CEO spoločnosti Dedoles tvrdí, že motiváciou na využívanie digitálnych nástrojov a technológií má byť najmä to, že riešia konkrétne problémy, či už v podnikaní alebo v súkromnom živote: „Teraz je zaujímavý trend s používaním umelej inteligencie AI, ukazujú sa jej prvé praktické aplikácie a v tomto momente sa s tým hrajú hlavne ľudia ako som ja, teda technológovia, ale myslím si, že v blízkej budúcnosti bude mať umelá inteligencia omnoho širšie využitie a bude to veľký „highlight“ pre celú populáciu.“ Pandémia, podľa Cifru, priniesla do digitálneho prostredia obrovské množstvo zákazníkov, ktorí už sú pripravení využívať tieto služby. Znamená to, podľa neho, obrovskú príležitosť pre firmy, ktoré podnikajú  v rôznych oblastiach.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Slovenská sporiteľňa.

 

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
19. jún 2024 03:50