Pôvodný model Lexus RX vytvoril ešte v roku 1998 trhový segment luxusne zameraných SUV. Odvtedy sa neustále vyvíjal a stal sa prvým elektrifikovaným vozidlom na prémiovom trhu, keď bola v roku 2005 uvedená na trh jeho hybridná verzia 400h. Dnes je však už pevne etablovaný ako globálny ťažiskový model japonskej značky Lexus, z ktorého sa predalo vo svete viac ako 3,5 milióna kusov, z toho vyše 300-tisíc iba v Európe.
Niet sa preto čomu čudovať, že výrobca si dal pri tvorbe nástupcu skutočne záležať a rad RX aktuálne zastupuje vôbec to najluxusnejšie, čo môžete z dielne Lexus vlastne dostať. Pritom môžete čerpať z benefitov tichej prevádzky, viac než dostatočného výkonu, luxusu, komfortu a efektivity pokročilého hybridného systému. Nová generácia „RX-ka“ jednoducho posúva doterajší level opäť o nemalý krok vpred.
Luxus, ktorý sa spája s technológiami
Rad RX patril už od svojho počiatku k urasteným zástupcom v ponuke a inak to nie je ani pri aktuálnej generácii, ktorá je už k dispozícii i Slovákom. Dĺžkou sa model hýbe na rovnakých hodnotách ako predchodca, kapota sa však predĺžila, stĺpik čelného skla je viac posunutý dozadu a rázvor kolies sa predĺžil o úctyhodných 60 milimetrov, čo prezrádza väčšiu porciu vnútorného priestoru. Ak k tomu pridáme tvarované povrchy na dverách, rozšírené zadné blatníky a 21-palcové kolesá, ktoré na vozidlo môžete osadiť, vo výsledku novinka pôsobí mimoriadne dynamicky a odolne.
Všetko to podčiarkuje ešte masívna maska chladiča, elegantná silueta so zadným strešným spojlerom či výkonné LED svetlomety, ktoré dostávate už od základných výbav. Štíhle „LED-ky“ s tromi projektormi sú v ponuke v luxusnom stupni výbavy RX Luxury, so systémom adaptívnych diaľkových svetiel BladeScan pri výbave Luxury, ako aj F SPORT Performance; ostatné verzie ponúkajú riešenie s jedným projektorom.
V interiéri prevláda motív jednoduchosti, ktorý dopĺňa koncepciu kokpitu vodiča Tazuna od spoločnosti Lexus. To umožňuje racionálne rozmiestnenie a jednoduché používanie ovládacích prvkov a informačných zdrojov bez toho, aby ste ako vodič odtrhli oči od diania v premávke. Dominantou kabíny je nepochybne stredový displej infotainmentu s uhlopriečkou až 14 palcov, na ktorom si pohodlne môžete užívať i rozhranie Apple CarPlay a Android Auto.
Praktickosť ovládania nastavení podporuje zoskupenie niekoľkých tlačidiel, ktoré sú zahrnuté v spodnej časti displeja a opäť tak nedochádza k odvádzaniu pozornosti vodiča od šoférovania. Pred vodičom sa následne vyníma plne digitálny prístrojový štít s rozsiahlym zobrazovaním dôležitých informácií.
Bohatá výbava už od základu
V závislosti od výbavy nechýbajú sedadlá so zameraním na maximálny komfort alebo na športové vyžitie. Nechýbajú mimoriadne kvalitné materiály a ukážkové spracovanie či odhlučnenie interiéru od okolia.
Objem kufra je podľa normy VDA 612 litrov, čo poskytuje dostatok priestoru na prepravu štyroch 9,5-palcových golfových tašiek alebo i dvoch 77-litrových a dvoch 63-litrových kufrov. Nedostatku miesta pre batožinu sa teda netreba báť.
Už v základnej výbave Elegance motorizácie 350h sa RX pýši bohatým zoznamom prvkov, v ktorom dostanete napríklad parkovacie senzory novej generácie s parkovacou kamerou, adaptívny tempomat, zástup najmodernejších asistenčných a bezpečnostných systémov či spomínané Bi-LED svetlomety s funkciou automatického diaľkového režimu.
Opomenúť netreba ani predné a zadné hmlovky, koncové kombinované LED svetlá, zatmavené zadné sklá, 19-palcové disky kolies, trojzónovú klimatizáciu, kožené elektricky nastaviteľné sedadlá, bezkľúčový systém, 14-palcový displej infotainment systému Lexus Media Display s navigáciou a mnoho ďalšieho. Vyššie výbavy potom počet doplnkov ešte výrazne rozširujú.
Efektívny a výkonný plug-in hybrid
Okrem toho, že Lexus RX sa vyznačuje luxusným vypracovaním a nadštandardnou porciou prvkov už i v základnom výbavovom stupni, očariť dokáže taktiež samotnou jazdou. K dispozícii je pritom na výber z troch rôznych verzií motorov, a to dvojice plne hybridných 350h alebo 500h vyhotovenia, prípadne vôbec prvého plug-in hybridného vyhotovenia 450h+.
Plug-in hybrid využíva rovnaký systém, ako je v úplne novom modeli NX.Tvorí ho štvorvalcový 2,5-litrový hybridný motor s dobíjacím lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 18,1 kWh. Prídavný zadný elektromotor umožňuje plnohodnotný pohon všetkých kolies E-Four od spoločnosti Lexus, pričom výkon na úrovni 306 koní sa postará o zrýchlenie na stovku už za sedem sekúnd. Núdzu o dynamiku teda majiteľ rozhodne nebude pociťovať.
Elektrický dojazd je viac ako 65 kilometrov, pričom plne elektrická jazda je možná až do rýchlosti 130 km/h. Skvelou správou je, že po vyčerpaní energie z batérie sa model plynulo prepne na systém hybridného pohonu bez nutnosti dobíjania, no so zachovaním efektívneho šetrenia paliva a tichej prevádzky.
Plne hybridný variant 350h sa spolieha na hybridnú sústavu tvorenú 2,5-litrovým zážihovým motorom s výkonom 245 koní, čo zaisťuje v praxi akceleráciu na stovku za rovných osem sekúnd. Využíva pritom výhody rovnakého programu vylepšení hybridných komponentov ako model RX 450h+, patrí sem nová hybridná medzinápravová prevodovka transaxle s kompaktnejšou konštrukciou, nižšou hmotnosťou a nižšími trecími stratami a menšia i efektívnejšia jednotka riadenia výkonu. Štandardne je dokonca model vybavený elektrickým pohonom všetkých kolies E-Four.
Absolútnou čerešničkou je potom vysokovýkonný variant 500h s úplne novou paralelnou hybridnou architektúrou, ktorú tvorí 2,4-litrový preplňovaný zážihový motor so šesťstupňovou prevodovkou, integrovaný predný motor a jednotka riadenia výkonu, hybridný akumulátor a kompaktná zadná e-náprava s výkonom 80 kW. Celkový výkon systému je potom až 371 koní s krútiacim momentom 550 Nm, čo umožňuje zrýchlenie z nuly na 100 km/h za šesť sekúnd.
Zmestíte sa aj pod 70-tisíc eur
Každá z troch verzií disponuje odlišným naladením podvozka, v jednom sa však zhodujú – priniesť posádke maximálny komfort, ale zároveň i stabilitu a športový punc pri dynamickejšej jazde. Plne hybridné modely sa zároveň tešia z beznabíjacej prevádzky, takže sa o celý manažment energie stará systém sám, na čo využíva motor i rekuperáciu brzdnej sily.
Vodič už len čerpá benefity z nízkej spotreby, tichej prevádzky a zo žiadnych starostí s napájaním kábla. Kto však preferuje plug-in hybridný variant, napríklad pre absolvovanie dochádzania do práce v absolútnom tichu a bez emisií, ocení plné dobitie akumulátora aj z bežnej 230 V/32 A zásuvky za približne 2,5 hodiny.
A cena? V závislosti od druhu pohonu sa dokážete odrážať od sumy 69 900 eur v prípade verzie 350h (výbava Elegance) cez 79 900 eur za plug-in hybrid (výbava Elegance) až po počiatočnú sumu 94 900 eur za nekompromisný športový vrchol 500h v nabitej výbave F Sport Performance.