Ročne sa na Slovensku podľa Ministerstva životného prostredia predá asi miliarda PET fliaš a 345 miliónov plechoviek od nápojov. Miera recyklácie PET fliaš však dosahuje len o niečo viac ako 60 percent. Znamená to, že stovky miliónov plastových fliaš končia v lepšom prípade v komunálnom odpade a teda na skládkach, v horšom prípade v prírode a doba ich rozkladu sa odhaduje možno až na 500 rokov.
Situáciu by mal zmeniť nový systém zálohovania, ktorý na Slovensku funguje od januára tohto roka. Ako krajina sme totiž prijali ambiciózny dobrovoľný záväzok, na základe ktorého by sme do roku 2025 mali zbierať až 90 percent PET fliaš a plechoviek. Pridáme sa tak ku vyspelým krajinám ako sú Dánsko, Fínsko či Holandsko.
Nie jeden, ale dva automaty
Ekologický záväzok však predstavuje veľkú výzvu pre obchodné reťazce. Zatiaľ síce stále beží prechodné obdobie, počas ktorého sa dopredávajú ešte staré, nezálohované obaly, avšak už o niekoľko týždňov budú musieť byť na nový systém stopercentne pripravené.
Dobrým príkladom je diskontný reťazec Lidl, ktorý svojim zákazníkom už teraz zabezpečil automaty na zálohovanie vo všetkých predajniach. „Je to najintuitívnejší a zároveň najjednoduchší systém pre zákazníka. V praxi ide o úplne rovnaký postup ako pri sklenených obaloch,“ opisuje zámer Lidlu hovorca Tomáš Bezák.Opatrením chce diskont zabezpečiť naozaj hladký proces aj v prípade ak sa naraz stretne pred automatom viacero ľudí s väčším počtom obalov. V predaniach, v ktorých je to možné sa navyše rozhodol umiestniť až dva automaty. „Aktuálne máme takéto riešenie v 80 percent našich predajniach. Vo zvyšných cca 20 percentách máme po jednom automate,“ dopĺňa Bezák.
120-tisíc PET fliaš a 12-tisíc eurS testom zálohovania plastových obalov a plechoviek však Lidl začal už v lete 2020, a to v dvoch bratislavských a neskôr aj v dvoch košických predajniach. S každým vráteným obalom venoval 10 centov na obnovu miestnej zelene. Pilotný projekt Bude z toho haluz si počas 18 mesiacov získal úspech, čím dokázal, že zálohovanie má potenciál.
„Bilancia projektu prekvapila všetkých – bezmála 120-tisíc PET fliaš a plechoviek znamená, že bratislavský Ružinov a košická mestská časť Západ získali 12-tisíc eur na výsadbu kríkov a stromov,“ približuje pozitívne výsledky kampane hovorca Lidlu, Tomáš Bezák.
Dobro nemusí mať koniec
Aj keď bol projekt Bude z toho haluz ukončený na konci minulého roka, Lidl hneď od prvého januára 2022 spustil ďalšiu novinku. O čo sa tentokrát jedná? „Zákazník sa môže rozhodnúť. Buď si svoju zálohu za odovzdané plechovky, PET i sklenené fľaše uplatní pri pokladnici alebo ju celú daruje iniciatíve Upracme Slovensko,“ tvrdí Bezák, podľa ktorého tak každý zákazník Lidlu môže prispieť organizácii, ktorá podporujúce dobrovoľníkov – jednotlivcov či partie kamarátov, kolegov, žiakov, susedov – aby urobili svoje okolie krajším a čistejším.
Vďaka spolupráci s diskontom totiž iniciatíva získa dostatočné prostriedky na kúpu vriec, rukavíc i ďalších pomôcok, potrebných na zbieranie odpadkov z prírody. Bude mať tak jedinečnú príležitosť organizovať brigády naprieč celým Slovenskom. „O výsledkoch projektu bude Lidl priebežne informovať na svojich sociálnych sieťach a webových stránkach,“ dopĺňa Bezák.Veľký skok pre upratané Slovensko
„Spoluprácu so spoločnosťou Lidl berieme ako veľkú výzvu a vďaka poskytnutým zálohám spoločne s dobrovoľníkmi upraceme Slovensko,“ povedala Veronika Repiská z Upracme Slovensko. Podľa aktivistky dnes môžeme vidieť voľne pohodené PET fľaše a plechovky takmer na každom kroku v mestách, obciach či v prírode. Zavedenie zálohového systému preto berie ako veľký skok vpred. „Do boja s týmto odpadom sa tak môže jednoducho zapojiť každý z nás,“ apeluje.
Zálohovanie vníma ako zásadný krok aj minister životného prostredia Ján Budaj. „Slovenská príroda je znečistená odpadmi a zálohovanie zastaví ďalší rast odpadu z plastových fliaš a plechoviek. Ešte chvíľu nám potrvá, kým zbavíme Slovensko tohto odpadu v prírode, ktorý sa nahromadil doteraz. Ministerstvo vytvorí priestor pre koordinovanie občianskych, ale aj podnikateľských aktivít, na odstraňovanie odpadu z prírody a to v kampani Čisté Slovensko, ktorá bude trvať celý rok 2022,“ informuje.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Lidl.