Marián Boček má bohaté skúsenosti s infraštruktúrnymi projektmi v USA.INOBAT AUTO
StoryEditor

Šéf top producenta batérií do elektromobilov pre HN: Zápasíme s modelom v Silicon Valley

12.11.2020, 23:00
Fondy v Kalifornii chcú už po piatich rokoch vidieť výsledky, tvrdí v rozhovore pre HN Marián Boček, zakladateľ a riaditeľ spoločnosti InoBat Auto.

Prednedávnom ste predstavili prvú inteligentnú batériu pre elektromobily na svete. Ako ste sa vôbec dostali k tomuto segmentu?
Pozadie mňa ako zakladateľa InoBat Auto súvisí s infraštruktúrou. Od roku 2004 som pracoval na globálnych infraštruktúrnych projektoch po celom svete, či už v energetike alebo v obnoviteľných zdrojoch. Keď sa pozriete na infraštruktúru ako na sektor a zarátate do nej energetiku, dopravu i zdravotníctvo, tak zahŕňa 25, možno 30 percent globálneho HDP celého sveta. Je to pre mňa srdcovka, ktorá mi zrejme bola kariérne súdená.

Potom ste dostali nápad založiť InoBat Auto?
Keď som v roku 2014 spoluzakladal investičnú skupinu IPM, pozeral som sa na to, ako identifikovať nové príležitosti v infraštruktúre. Videl som, že svet sa elektrifikuje, používame čoraz viac dát, robíme to však veľmi neefektívne. Na trh začína prichádzať aj umelá inteligencia. Uvažoval som, ako by sa tieto prelomové technológie dali integrovať do infraštruktúrneho sveta.


Kde ste nakoniec našli dieru na trhu?
Vedel som, že tradičné investičné spoločnosti robia klasický infraštruktúrny model. Postavíte napríklad veterný park, máte zaručený odbyt aj výnosnosť, investori sú šťastní. Takisto to funguje v doprave. Idete do nejakého prístavu a máte od štátu garantované minimálne platby v nejakom PPP projekte. Nie je tam však žiadna inovácia ani ľudský alebo spoločenský posun. Aj preto sme sa začali zameriavať na akýsi hybrid medzi infraštruktúrou a svetom venture capital technologických investícií. Toto odvetvie voláme InfraTech, ide o investície do infraštruktúrnych technologických projektov. Koncentrujeme sa pritom na dva hlavné segmenty, v ktorých vidíme najväčšiu príležitosť, ako zmeniť svet.

Ktoré sú to segmenty?
Možno to už v dnešnej etape technologického rozvoja bude znieť ako klišé, ale je to elektrifikácia a veľké dáta, respektíve datacentrá. V rámci IMP Group sme sa začali obzerať po investíciách najmä v Amerike, konkrétne v Silicon Valley. Práve tam sídlia technologicky zdatné firmy, ktoré majú neskutočné know-how aj duševné vlastníctvo. Zápasíme však s tamojším súčasným modelom. V Silicon Valley totiž firmy, ktoré boli zakladané nielen v minulosti, ale i dnes, sú zväčša financované veľkými venture fondmi. Majú však veľmi krátku životnosť. Fondy chcú už po piatich rokoch vidieť výsledky, firmy nemajú trpezlivý kapitál a ich zakladatelia sú z toho frustrovaní.

Prečo im to väčšinou nevyjde?
Pretože majú síce úžasné myšlienky, ale niekedy potrebujete aj 10 rokov a dostatočne trpezlivý kapitál na to, aby ste ich ve...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-17 12:39:20 - Feat.: - Title: Szomolányi k výročiu 17. novembra 1989: Čarnogurský ma nechcel vo vláde, lebo som liberálka a navyše žena 02 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemecký manažér najväčšieho veľtrhu hračiek pre HN: Nové hračkárske trendy prichádzajú do Európy hlavne z Ázie 03 - Modified: 2024-11-15 12:01:01 - Feat.: - Title: Šéf SPP pre HN: Najhorší scenár pre Slovensko? Prvého januára o piatej ráno sa zastaví tranzit plynu cez Ukrajinu 04 - Modified: 2024-11-13 13:20:14 - Feat.: - Title: Progresívci majú pre Korčoka pripravené miesto aj úlohy. Šimečka pre HN: Nie je to o flekoch (rozhovor) 05 - Modified: 2024-11-13 13:10:06 - Feat.: - Title: Arabi na nás číhali v uličkách bez kamier, opisuje fanúšik lynč v Amsterdame
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
17. november 2024 21:43