Martin Jesný: „Už musíme hľadieť na čas po rozbehu: čo sa bude vyrábať a kam sa automobilový sektor pohne.“HN Peter Mayer
StoryEditor

Expert o koronakríze a šanci pre Slovensko: Z našich firiem môžu vyrásť skrytí šampióni

29.04.2020, 00:00
„Technologicky zdatné firmy nemusia zostať naveky len dodávateľmi pre automobilky,“ tvrdí v rozhovore pre HN priemyselný analytik Martin Jesný.

Kúpili by ste si dnes auto?

Či bude výhodnejšia kúpa dnes, alebo neskôr, to je veru náročná otázka aj pre trh s autami. Nedá sa tvrdiť, že všetky ceny zákonite klesnú. Dôležitým aspektom bude, či sa zákazníci budú rozhodovať teraz, alebo svoju voľbu odložia. Prechádzame obdobím, keď sa automobily nevyrábali vôbec. Firmy sa teda budú snažiť predať a určite nejakým spôsobom ten predaj podporia.

Logicky by mali ceny padať. Alebo nie?

Len do istej miery. Autá sa nepredávali a ich hromadenie v skladoch by znižovaniu cien napovedalo. Treba si však uvedomiť, že výroba zároveň stála, takže na trhu bude nedostatok niektorých modelov. Samozrejme, automobilky sa budú snažiť predávať, veď to ich živí.

Renomovaný nemecký inštitút predpokladá pád cien až o polovicu.

K obdobnej prognóze môže prispieť zlacnenie ojazdených automobilov. Rozhodovanie niektorých kupujúcich sa neodohráva len medzi výberom značky auta, ale aj medzi novým a starším modelom.


V akom stave sa momentálne nachádzajú svetové trhy?

Celá svetová ekonomika, a automobilový priemysel zvlášť, boli žiarivým príkladom rastu ekonomiky dosahujúcej vrchol v rokoch 2017 až 2018, potom začal pokles. Klasický cyklus dokazujúci, že nič nerastie naveky. Teraz sa však trh vôbec nehýbal jeden, dva mesiace. Odhady predpokladajú, že už aj keby sa vôbec nič neudialo, pokles bude minimálne vo výške 20 percent. Obdobím nulovej produkcie si Čína prešla v prvom štvrťroku a zvyšok sveta, hlavne Európa a Severná Amerika, si ním prechádza v druhom.

Môže Slovensko prísť o titul automobilovej veľmoci, ktorý si drží v počte vyrobených kusov na počet obyvateľov?

Povedať, ako to celé dopadne, by bolo veštenie. Akokoľvek sa však predaj zníži, predávať sa bude ďalej. To znamená, že predajú tí, ktorí ponúknu auto, aké chcú zákazníci. Výhodou je, že u nás vyrábame nové modely, ktoré sa na trh dostali len prednedávnom a väčšinou sa dobre predávali. Podstatné však bude nielen to, čo chcú trhy, ale tiež to, ako sa bude dariť dodávateľom. Pre stabilitu sú neodmysliteľní....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-13 18:02:59 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky stále trpia nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily 02 - Modified: 2024-11-13 13:20:14 - Feat.: - Title: Progresívci majú pre Korčoka pripravené miesto aj úlohy. Šimečka pre HN: Nie je to o flekoch (rozhovor) 03 - Modified: 2024-11-13 13:10:06 - Feat.: - Title: Arabi na nás číhali v uličkách bez kamier, opisuje fanúšik lynč v Amsterdame 04 - Modified: 2024-11-12 16:15:00 - Feat.: - Title: Komu sa hypotéka oplatí, komu nie a koľko by ste mali mesačne zarobiť, ak o ňu žiadate sami? 05 - Modified: 2024-11-12 10:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz aj napriek snahe. Koniec spaľovacích motorov v EÚ platí, nastane od roku 2035
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
15. november 2024 00:26