Európsky trh s leteckým biznisom zažíva turbulentné obdobie. Spoločnosti škrtajú tisícky letov a prijímajú prísne úsporné opatrenia v snahe zvládnuť zhoršujúce sa problémy, medzi ktoré patrí napríklad rastúci nedostatok pilotov. Menšie firmy krachujú, často ich pohltia giganty.
Ktoré firmy majú šancu tieto problémy zvládnuť? Ako to zasiahne turistický priemysel a prečo budeme za dovolenky platiť viac?
1. Prečo sa dnes cestuje letecky oveľa častejšie než kedysi?
Ešte pred dvoma, troma či desiatkami rokov nebolo pre Európanov cestovanie lietadlom takou bežnou záležitosťou ako dnes. Konkurencia leteckých spoločností bola oveľa menšia, nízkonákladovky by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky a ceny za letenky boli v prepočte na kúpnu silu obyvateľstva výrazne vyššie než teraz. Takisto existovali väčšie byrokratické prekážky pre aerolinky ako v súčasnosti, keď v Európskej únii platí politika otvoreného neba.
Napríklad počet leteckých liniek z Bratislavy bol v 80. či 90. rokoch minulého storočia v porovnaní s dneškom omnoho nižší. Kto chcel z nášho hlavného mesta cestovať povedzme do Berlína alebo Paríža, často si radšej vybral autobus alebo vlak, než by šiel do Viedne alebo Budapešti a odtiaľ za drahé peniaze letel na Západ. Takto ho to vyšlo podstatne lacnejšie, hoci na cestách strávil viac času.
Všetko sa zmenilo rapídnym rozvojom nízkonákladovej dopravy, ktorá sa v druhej polovici 90. rokov začala udomácňovať aj v regióne strednej a východnej Európy. Ryanair, SkyEurope a neskôr Wizz Air či ďalší doslova zaplavili Prahu, Varšavu, Budapešť alebo Bratislavu letmi do európskych metropol. Letenky boli naraz lacnejšie, než lístky na vlak alebo autobus. Kto vyslo...
Zostáva vám 85% na dočítanie.