Počet registrácií nových áut v Európskej únii v septembri klesol o 6,1 percenta na 809 163. Podiel hybridných vozidiel na celkovom predaji však po prvýkrát prekonal podiel áut s benzínovým motorom.
Vo svojej správe to dnes uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Zo štyroch najväčších európskych trhov predaj klesol na troch. Vo Francúzsku o 11,1 percenta, v Taliansku o 10,7 percenta a v Nemecku o sedem percent. Naopak v Španielsku sa predaj áut o 6,3 percenta zvýšil. V Česku predaj vzrástol o šesť percent.
Za deväť mesiacov tohto roku sa predaj zvýšil o 0,6 percenta na takmer osem miliónov vozidiel. V Španielsku a v Taliansku predaj stúpol, vo Francúzsku a Nemecku naopak mierne klesol. v Česku vzrástol o 2,6 percenta.
Hybridné vozidlá vedú
Predaj hybridných elektrických vozidiel sa v septembri zvýšil o 12,5 percenta a podiel na celkovom predaji vzrástol na 32,8 percenta.
Predaj vozidiel s benzínovým pohonom naopak o 17,9 percenta klesol a ich podiel sa znížil na 29,8 percenta. Predaj elektromobilov stúpol o 9,8 percenta a podiel sa zvýšil na 17,3 percenta.
Od začiatku tohto roka však počet registrácií elektromobilov klesol o 5,8 percenta. Predaj vozidiel s naftovým motorom sa v septembri prepadol o 23,5 percenta a ich podiel na celkovom predaji predstavoval 10,4 percenta.
Predaj hybridných elektrických vozidiel v EÚ sa v posledných mesiacoch zvyšuje, záujemcovia o kúpu automobilu ich totiž považujú za cenovo dostupný kompromis medzi plne elektrickým a spaľovacím vozidlom. Hybridné vozidlá kombinujú oba motory.
Predaj plne elektrických vozidiel a hybridných áut s možnosťou dobíjania zo zásuvky sa tento rok naopak znižuje, čiastočne kvôli rozdielnym ekologickým stimulom v európskych krajinách. Regulačný orgán tiež zaviedol vysoké clá v snahe zabrániť predaju lacných čínskych elektromobilov.
Európa je ďaleko od cieľa
Elektrifikované vozidlá, teda plne elektrické, hybridné elektrické a hybridné vozidlá s možnosťou dobíjania, takzvané plug-in, sa v septembri na celkovom predaji podieľali spoločne 56,9 percenta.
"Dnešné čísla ukazujú, že k prosperujúcemu trhu s elektromobilmi, ktorý Európa potrebuje, máme ešte ďaleko," uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vriesová. "Nie je to stabilný a spoľahlivý rast trhu, ktorý je pre úspešnú transformáciu ekologickej mobility nevyhnutný," dodala.
Najväčšou automobilkou zostal v septembri Volkswagen, ktorého predaj sa zvýšil o 0,3 percenta. Na celkovom predaji sa podieľal 26,8 percenta. Z toho predaj českej automobilky Škoda stúpol o 17,3 percenta, naopak predaj Stellantisu o 27,1 percenta klesol a podobne predaj áut značky Renault sa znížil o 1,5 percenta.
Predaj Tesly stúpol o 31,2 percenta, na celkovom predaji mala Tesla podiel 3,9 percenta.
Začiatkom tohto mesiaca členské štáty EÚ podporili dodatočné dovozné clá na elektromobily vyrobené v Číne, najvyššie celkové clo tak dosiahne až 45 percent.
Brusel clá zavádza, pretože Peking podľa neho poskytuje čínskym výrobcom nespravodlivé dotácie. Peking však nekalú konkurenciu popiera a pohrozil odvetnými opatreniami.