Ak chce Európska únia zmierniť závislosť na Číne, musí zrušiť plán zakázať od roku 2035 nové autá so spaľovacím motorom. Na medzinárodnom autosalóne v Paríži to povedal šéf nemeckej automobilky BMW Oliver Zipse. Európske krajiny sú okrem iného značne závislé na čínskom dodávateľskom reťazci pri batériách pre elektromobily.
Zmeniť prístup k automobilovému priemyslu a zrušiť avizovaný zákaz je dôležité, ak chce Európa tiež podporiť svoje technologické prednosti, povedal Zipse.
Ten dlho presadzoval návrh, aby regulačné orgány povolili rôzne technológie – vrátane alternatívnych palív, ako sú e-palivá alebo biopalivá či autá s vodíkovými palivovými článkami.
Nálada v Európe teraz podľa neho smeruje k pesimizmu a región potrebuje nový regulačný rámec, aby zostal konkurencieschopný.
"Korekcia toho cieľa na rok 2035 mať zo sto percent batériové elektromobily ako súčasť komplexného balíčka pre zníženie emisií CO2 by európskym výrobcom tiež umožnila menej sa spoliehať na Čínu, pokiaľ ide o batérie," povedal Zipse, ktorého cituje agentúra Reuters. "Ak chceme udržať úspešný kurz, je nevyhnutná prísne technologicky agnostická cesta v rámci politického rámca,“ dodal.
Krajiny EÚ vlani v marci schválili prelomový zákon, ktorý by od roku 2035 vyžadoval, aby všetky nové autá mali nulové emisie CO2. Tým by sa fakticky zakázali autá na benzín a naftu.
Plán tiež predpokladá, aby od roku 2030 boli emisie CO2 o 55 percent nižšie ako v roku 2021.
Výrobcovia automobilov vrátane BMW, Volkswagenu a Renaultu, rovnako ako talianska vláda, vyzývajú na uvoľnenie alebo na odklad cieľov na zníženie emisií CO2. Obávajú sa totiž vplyvu vysokých pokút kvôli nižšiemu predaju elektromobilov, než s akým sa počítalo skôr. Záujem o elektromobily v poslednej dobe medzi ľuďmi klesá.
Nemecko, odkiaľ je aj BMW, napriek tomu odmietlo skoré preskúmanie cieľov. Je totiž potrebné, aby odvetvie malo jasné pravidlá, bez ohľadu na to, že dopady zmien klímy je potrebné riešiť neodkladne.
Podobne šéf francúzskej automobilovej asociácie PFA na parížskom autosalóne nevyzval na zrušenie zákazu k roku 2035, ale povedal, že je potrebné rýchlo sa vrátiť k rokovaciemu stolu a prediskutovať preskúmanie cieľov, ktoré je v súčasnosti naplánované na rok 2026.