Celosvetovo Čína predstavuje asi dve tretiny chemickej produkcie lítia, ktorá sa používa hlavne v batériových technológiách. FOTO: Reuters
StoryEditor

Čína zámerne dodáva priveľa lítia, aby sa zbavila rivalov, tvrdí americký činiteľ

08.10.2024, 15:10
Autor:
ČTKČTK
  • Prudký pokles cien prinútil mnoho svetových producentov lítia obmedziť výrobu a znížiť počet pracovných miest.
  • Portugalsko, ktoré má viac ako 60-tisíc ton známych zásob, je už teraz najväčším európskym producentom lítia.

Čína dodáva na svetový trh zámerne príliš veľa lítia, aby spôsobila prepad ceny tohto kovu, a zbavila sa tak svojich rivalov. Na brífingu v Portugalsku to vyhlásil činiteľ americkej vlády Jose Fernandez.

Cena lítia, ktorá sa využíva napríklad pri výrobe batérií pre elektromobily, sa za posledný rok znížila o viac ako 80 percent.

Čína ako predátor cien lítia

Fernandez povedal, že čínski producenti lítia spôsobujú predátorský prepad cien. Podľa neho dodávajú oveľa viac lítia, než svet v súčasnosti potrebuje. "A to výrazne viac," povedal podľa agentúry Reuters Fernandez, ktorý pôsobí na americkom ministerstve zahraničia. Portugalsko, kde Fernandez hovoril, má dostatočné zásoby lítia.

"Je to zámerná reakcia Čínskej ľudovej republiky na to, čo sa snažíme urobiť" so zákonom o znižovaní inflácie - najväčším investičným balíčkom pre klímu a energetiku v histórii USA v hodnote vyše 400 miliárd dolárov (364 480 000 000 eur), povedal Fernandez. "Oni sa zapájajú do predátorských cien... znižujú cenu, pokiaľ konkurencia nezmizne. Práve toto sa deje," dodal.

image

Čínsky premiér varoval pred "oddelením svetových ekonomík". Súperenie v technológiach sa vyostruje

Celosvetovo Čína predstavuje asi dve tretiny chemickej produkcie lítia, ktorá sa používa hlavne v batériových technológiách, vrátane elektromobilov.

Ceny lítia klesli za posledný rok predovšetkým kvôli nadprodukcii v Číne a taktiež kvôli poklesu dopytu po elektromobiloch. Prepad cien má ale dopady aj na Čínu, pretože donútil čínske firmy, ako je batériový gigant CATL, pozastaviť v niektorých lítiových baniach produkciu.

Zníženie závislosti na dovoze lítia

Európa si dala cieľ znížiť závislosť na dovoze lítia a ďalších materiálov potrebných pre takzvanú zelenú transformáciu z Číny a ďalších krajín.

Fernandez povedal, že nízka cena "obmedzuje našu schopnosť diverzifikovať dodávateľské reťazce v širokom, globálnom meradle" a poškodzuje aj krajiny, ako je Portugalsko, ktoré potrebujú investície do rozvoja týchto priemyselných odvetví.

Prudký pokles cien prinútil mnoho svetových producentov lítia obmedziť výrobu a znížiť počet pracovných miest. Portugalsko, ktoré má viac ako 60-tisíc ton známych zásob, je už teraz najväčším európskym producentom lítia. To sa tradične ťaží pre keramický priemysel.

Spolu so susedným Španielskom chce Portugalsko využiť miestne náleziská lítia s cieľom pokryť celý hodnotový reťazec - od ťažby a spracovania cez výrobu článkov a batérií až po recykláciu batérií.

image

Vyrieši problém elektromobilov? Batéria od firmy CATL ponúka dojazd až tisíc kilometrov​

Niekoľko ťažobných spoločností v Portugalsku už hľadá financovanie, zákazníkov a dodávateľov, aby mohli začať chystané projekty.

"My im chceme pomôcť a myslíme si, že aj môžeme," povedal Fernandez. "Firmy na ťažbu lítia, a to všade, musia prežiť túto ťažkú ​​fázu, ktorú spôsobili predátorské ceny," dodal.

Napätie Číny, USA a EÚ

Čínsky premiér Li Čchiang využil v júni svoj prejav na zasadnutí Svetového ekonomického fóra v Ta-liene, aby reagoval na obvinenia zo strany Spojených štátov a Európskej únie, že čínske podniky majú prospech z nespravodlivých dotácií a sú pripravené zaplaviť trh lacnými takzvanými zelenými technológiami.

image

Argentína už vie, ako dosiahne ekonomický zázrak. Západ si mädlí ruky, je tu však veľká hrozba

Obchodné napätie medzi EÚ a Čínou sa zvýšilo minulý piatok, keď Európska únia po ročnom antisubvenčnom vyšetrovaní uviedla, že bude presadzovať vysoké clá na elektromobily dovážané z Číny.

Brusel tvrdí, že Peking čínskych výrobcov nespravodlivo dotuje. Dnes Čína oznámila, že zavádza dočasné antidumpingové clá na dovoz brandy z EÚ, čo sa dotkne najmä francúzskych výrobcov.

01 - Modified: 2024-11-04 15:56:18 - Feat.: - Title: Scholz a Rutte sa zhodli, že je potrebné posilniť európsky pilier NATO 02 - Modified: 2024-11-04 15:18:20 - Feat.: - Title: VEĽKÁ ANALÝZA: Harrisová a Trump, dvaja nezmieriteľní. Kam povedie Ameriku nový prezident? 03 - Modified: 2024-11-04 13:39:00 - Feat.: - Title: Európska únia potrebuje do roku 2050 investovať 39 miliárd eur ročne do bezemisnej dopravy 04 - Modified: 2024-11-04 11:56:26 - Feat.: - Title: Fico neinformoval verejnosť o návšteve Číny. Jeho rozhodnutia teraz môžu poškodiť Slovensko, upozorňuje SaS 05 - Modified: 2024-11-04 12:32:06 - Feat.: - Title: Rýchla reakcia. Čína podá sťažnosť na európske clá zavedené na dovoz elektromobilov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. november 2024 17:23