Návštevníci si prezerajú auto MG EV na 45. medzinárodnom autosalóne v Bangkoku. FOTO: Reuters
StoryEditor

Recipročné opatrenia Číny môžu ohroziť export automobilov, tvrdí Slovenská asociácia pre elektromobilitu

04.10.2024, 14:55
Autor:
TASRTASR
  • Odpoveď Číny podľa riaditeľa asociácie môže zasiahnuť napríklad SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre.
  • Rozhodnutie by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) oceňuje stanovisko slovenskej vlády, ktorá v Bruseli hlasovala proti zavádzaniu ciel na elektromobily dovážané z Číny.

Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export. SEVA o tom informovala v piatok.

Clá môžu ohroziť export

"Clá považujeme za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur," uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

image

Európa dnes zaviedla clá proti Číne. Slovensko máta odveta, tá môže mať drvivý dosah (otázky a odpovede)

Odpoveď Číny podľa neho môže zasiahnuť napríklad SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta.

Nepriaznivý vplyv by podľa riaditeľa SEVA Križanského mohla mať aj na subdodávateľov komponentov, ktorí dodávajú pre nemecké automobilky ako Mercedes a BMW. Tie viac ako 30 percent svojej produkcie exportujú do Číny.

image

Dobré riešenie neexistuje. Boj o clá na elektrické autá z Číny ešte nie je na konci

"Zavedenie ciel síce môže krátkodobo poskytnúť určitý priestor európskym výrobcom na to, aby chytili "druhý dych," avšak nesmie sa to považovať za riešenie konkurencieschopnosti voči Číne. Náš automobilový priemysel potrebuje investície do technologických inovácií a zrýchlenia prechodu na elektromobilitu," dodal Križanský.

Európa môže dobehnúť Čínu

Európsky priemysel bude mať vďaka clám príležitosť najbližších pár rokov dobiehať náskok Číny.

Dôležité však podľa riaditeľa SEVA je zamerať sa na pokračovanie rozširovania palety nových elektrických modelov v strednej a nižšej kategórii tak, aby sa európske automobilky priblížili bežnému spotrebiteľovi rovnako ako Čína.

image

EÚ naplánovalo clo na dovoz čínskych elektromobilov, výrobcovia sa boja odvety

"Z dlhodobého hľadiska by sme nemali clá vnímať ako dôvod pre spomalenie v transformácii," dodal s tým, že aj súčasná situácia vznikla z dôvodu, že čínske automobilky sú v transformácii z pohľadu ponuky modelov, technológií a cien pred Európou.

"Obchodná vojna s Čínou môže mať veľmi negatívny vplyv aj na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto zdôrazňujeme potrebu pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou s cieľom predísť ďalším obchodným konfliktom," uzavrel Križanský.

01 - Modified: 2024-10-04 15:25:33 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky varujú pred clami na čínske elektromobily, žiadajú dohodu 02 - Modified: 2024-10-04 12:44:04 - Feat.: - Title: Filipíny obvinili Čínu z neoprávneného zásahu proti vietnamským rybárom 03 - Modified: 2024-10-04 12:35:58 - Feat.: - Title: Česko chce, aby sa znížili emisné ciele EÚ, sú podľa neho príliš ambiciózne 04 - Modified: 2024-10-04 12:19:20 - Feat.: - Title: Prehlasovali nás. Únia prijala kladivo na čínske e-autá, odvetný krok zabolí najmä náš Volkswagen a Jaguar 05 - Modified: 2024-10-04 12:36:36 - Feat.: - Title: Japonská legenda od Mitsubishi konečne mieri aj do Európy. S trojročným meškaním
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. október 2024 17:25