Vedenie koncernu Volkswagen obhajuje na stretnutí so zamestnancami úsporný plán pre hlavnú rovnomennú značku. Aby firma prežila prechod na elektromobily, musí menej míňať, uviedol finančný riaditeľ Arno Antlitz.
Medzi viac ako desaťtisíc pracovníkmi, ktorí si ho do sídla firmy vo Wolfsburgu prišli vypočuť, sa nestretol s pochopením. Informuje o tom agentúra DPA.
Akcia sa koná len dva dni po tom, čo najväčšia nemecká a zároveň aj európska automobilka oznámila, že kvôli slabšiemu odbytu nevylučuje uzatváranie závodov v Nemecku a nútené prepúšťanie.
Finančný riaditeľ je odhodlaný
"Už nejaký čas utrácame za značku viac peňazí, než koľko zarábame. To dlhodobo nefunguje!" povedal finančný riaditeľ. "Máme ešte rok, možno dva roky na to, aby sme to zvrátili. Ale musíme tento čas využiť," zdôraznil.
Spoločnosť chce vďaka úsporám uvoľniť prostriedky potrebné na nové produkty. "Teraz potrebujeme peniaze na veľké investície," povedal šéf značky Thomas Schäfer. "Ak sa nám teraz podarí trvalo znížiť náklady a investovať do modelového ohňostroja, ktorý konkurencia ani zákazníci doposiaľ nevideli, potom vytvoríme podmienky na to, aby ďalšie generácie mohli pracovať pre Volkswagen tu v Nemecku," uviedol.
Podľa šéfky podnikovej rady Daniely Cavallovej nenesú vinu na krízu podniku zamestnanci, ale vedenie koncernu. Za červenú čiaru označila zatváranie závodov, odmietla rušenie záruk pracovných miest a znižovanie kolektívne dohodnutých miezd.
"So mnou... v tejto krajine nedôjde k žiadnemu zatváraniu závodov," povedala zástupkyňa zamestnancov. Tí si na akciu priniesli transparenty s nápismi "ruky preč od záruk práce" alebo "dvojaká morálka".
Firme chýba odbyt
V Európe sa v súčasnej dobe predáva o dva milióny automobilov ročne menej ako pred pandémiou Covidu-19. A to sa podľa Anlitza pravdepodobne nezmení.
Pre Volkswagen, ktorého podiel na európskom trhu činí približne štvrtinu, to znamená: "Chýba nám odbyt pre približne 500-tisíc vozidiel, teda odbyt pre približne dva závody. A nemá to nič spoločné s našimi produktmi alebo so zlými predajnými výsledkami. Trh už jednoducho nie je, citovala finančného riaditeľa agentúra DPA.
Spoločnosť stále neposkytla žiadne ďalšie informácie k závodom, ktoré by mohla zavrieť. Koncern už skôr uviedol, že zatvorenie tovární bude až poslednou možnosťou, pokiaľ sa nepodarí prijať rýchle protiopatrenia.
Volkswagen v Nemecku vyrába autá vo Wolfsburgu, Emdene, Osnabrücku, Hannoveri, Cvikove (Zwickau) a v Drážďanoch a továrne na výrobu súčiastok má v Kasseli, Salzgitteri, Braunschweigu a v Saskej Kamenici (Chemnitz).
Hlavná značka VW sa už roky stretáva s vysokými nákladmi a podľa výnosov výrazne zaostáva za koncernovými spoločnosťami, ako sú Škoda, Seat a Audi.