Predaj nových áut v Číne v júli 2024 klesol, ale export vzrástol. Ukázali to v piatok údaje čínskeho združenia výrobcov automobilov (CAAM). Informuje agentúra AP a portál businesstimes.
Podľa predbežných údajov CAAM sa celkový predaj vozidiel v Číne v júli 2024 medziročne znížil o 5,2 percenta na 2,49 milióna kusov. To bol strmší pokles ako o 2,7 percenta v predchádzajúcom mesiaci.
Domáci trh klesol
Predaj osobných automobilov na domácom trhu v Číne pritom klesol o dve percentá na 1 729 000 kusov, ale vývoz osobných vozidiel vyskočil o viac ako 20 percent na 399-tisíc kusov.
Za sedem mesiacov do konca júla vzrástol predaj vozidiel o 4,4 percenta, čo predstavuje výrazné spomalenie z nárastu o 7,9 percenta v rovnakom období 2023.
Zatiaľ čo celkový predaj áut zostal slabý, predaj takzvaných nových energetických vozidiel (NEV) vzrástol v júli oproti predchádzajúcemu roku takmer o 30 percent na približne 991-tisíc kusov. Z tohto 887-tisíc sa predalo v Číne a 103-tisíc sa vyviezlo.
Viac ako polovicu zo všetkých predaných osobných áut v Číne (približne 1,73 milióna) tak tvorili v júli NEV. Do tejto kategórie patria okrem elektromobilov aj plug-in hybridy.
Vývozu dominujú spaľovacie motory
Predaj zahraničných automobiliek na čínskom trhu sa tento rok zastavil alebo znížil, čo svedčí o intenzívnej cenovej konkurencii na presýtenom trhu.
Zároveň, podiel čínskych výrobcov na domácom trhu rýchlo rastie a v júli predstavoval dve tretiny všetkých predajov.
Okrem toho čínske automobilky Chery Automobile, SAIC a Geely vyvážajú stále viac vozidiel. Väčšinou ide o modely s klasickými spaľovacími motormi. Ale aj producenti elektrických vozidiel BYD a Tesla exportujú čoraz viac áut vyrobených v Číne.
Najviac automobilov sa z Číny vyváža tento rok do Ruska, kam smerovalo v prvej polovici roka 478-tisíc vozidiel, takmer všetky so spaľovacími motormi. Mexiku patrí druhá priečka s 226-tisíc kusmi. Nasleduje Brazília so 171-tisíc automobilmi dovezenými z Číny.