Čínska automobilka SAIC Motor zaslala obhajobu proti rozhodnutiu Európskej komisie o dočasných dodatočných clách na dovoz elektromobilov z Číny. V pondelok o tom informovala agentúra Reuters.
Komisia podľa SAIC nadhodnotila výšku dotácií pre veľkú časť posudzovaných projektov a ignorovala niektoré kľúčové informácie a protiargumenty, ktoré automobilka predkladala.
Cieľom obhajoby je "aktívne chrániť legitímne práva a záujmy" spoločnosti, oznámila automobilka. Vyšetrovanie Európskej komisie ohľadom elektromobilov podľa nej navyše zahŕňa citlivé obchodné informácie "nad rámec bežného vyšetrovania".
Čína chce konzultovať
Automobilka už skôr uviedla, že komisiu v tejto veci požiada o konzultácie. "Európska komisia prehliadla niektoré informácie a protiargumenty, ktoré jej SAIC zaslala v priebehu vyšetrovania," uviedol čínsky výrobca elektromobilov na začiatku júla.
Európska komisia automobilku SAIC zaradila medzi nespolupracujúce automobilky. Firma tak čelí najvyššiemu možnému dodatočnému clu 37,6 percenta.
Pri započítaní základného cla na dovoz z Číny tak bude každý elektromobil tejto značky pri vstupe na európsky trh zaťažený dovoznými poplatkami 47,6 percenta.
Komisia skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú pri dovoze elektromobilov únijný trh. Stanovila individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD predstavovať 17,4 percenta au automobilky Geely 19,9 percenta. Ďalší výrobcovia elektromobilov v Číne, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, podliehajú clu 20,8 percenta.
Čakanie na konečné clá
Dočasné protisubvenčné clá nadobudli účinnosť 4. júla, najviac na štyri mesiace. "V tomto časovom rámci musí byť prijaté definitívne rozhodnutie o konečných clách prostredníctvom hlasovania členských štátov EÚ," uviedla vtedy komisia. Následne by podľa nej prijaté clá platili päť rokov.
Európska komisia je exekutívnym orgánom Európskej únie a okrem iného plní aj úlohu protimonopolného úradu.
Dovoz elektromobilov do Európskej únie v minulom roku vzrástol o 90 percent, pričom 54 percent tohto importu pochádzalo z Číny. Väčšina elektromobilov vyvážaných z Číny ale pochádza od západných automobiliek. Postupne však rastie podiel cenovo dostupnejších čínskych značiek.
Podľa analýzy banky ING clá na jednej strane spomalia znižovanie emisií CO2 kvôli cenovej nedostupnosti elektromobilov, nástupu čínskej konkurencie na trh ale nezabráni. Čínska automobilka Nio v reakcii na zavedenie ciel uviedla, že by mohla upraviť ceny svojich vozidiel v Európe.