„Obeťou“ pripravovaného cla by sa mohli stať aj produkty nitrianskeho Jaguaru Land Rover. FOTO: TASR/H. Mišovič
StoryEditor

Nielen autá, ale aj bravčové mäso. Číňania začali odvetu za clá na ich elektrické autá

24.06.2024, 00:00
  • Brusel sa len nedávno rozhodol zaťažiť čínske elektromobily dodatočnými clami.
  • Odvetné kroky na seba nedali dlho čakať, namierené sú najmä proti luxusným SUV. 
  • Boj mocností si tak môžu odniesť top produkty z Bratislavy aj Nitry. 
  • Bez škôd sa nezaobíde ani naša ekonomika, dosahy majú byť podobné ako pred rokmi pri boji Únie s Donaldom Trumpom.  

Bratislavský Volkswagen u nás od svojho príchodu pred viac ako tromi dekádami preinvestoval zhruba šesť miliárd eur. Za toto obdobie sa z neho stal jeden z pilierov slovenskej ekonomiky, ktorý sa vo veľkej miere podieľa na celkovom 12-percentnom výtlaku automotive segmentu na celoslovenskom hrubom domácom produkte. 

Vedenie fabriky, z ktorej sa aj na pomery nemeckého výrobcu stal nevídaný moloch, ho laikom opisuje v zásade ako tri fabriky v jednej.

Jedna časť donedávna produkovala malé mestské vozidlá, od minulého roka ju okupujú Passaty a Superby. Báza je však pre matku vo Wolfsburgu dôležitá najmä pre zvyšné produkty. Ten tvoria luxusné SUV s vysokými maržami v podobe modelov Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Q8 a Porsche Cayenne, čoskoro aj v elektrickej verzii. 

image

Brusel ukázal kladivo na čínske e-autá. Na boj s Pekingom môže tvrdo doplatiť aj náš Volkswagen a Jaguar

Tento segment len v roku 2022 okupoval viac ako 81 percent výroby a aj keď jeho výroba prebieha v srdci Európy, najväčší hlad po ňom prichádza z úplne opačných kútov sveta. Tretí najväčší zákazník je síce domáce Nemecko, kam smeruje 14 percent výroby, no druhý najväčší zákazník sú USA s podielom 23 percent a top zákazníckym trhom fabriky je dlhodobo Čína s podielom na úrovni 24 percent. 

Otázne však je, či to tak aj naďalej zostane. Tieto luxusné vozidlá by mali mať pre odvetné kroky Pekingu voči Únii už čoskoro horšiu pozíciu na trhu. Už ich základné verzie totiž môžu skokovo zdražieť aj o tisícky.

Dosahy na našu ekonomiku

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-06-21 13:28:28 - Feat.: 1 - Title: Za rok zdražel dvojnásobne. Obľúbený olej ťahá z peňaženiek stále viac peňazí 02 - Modified: 2024-06-21 13:06:11 - Feat.: 1 - Title: Nemci idú na Kysuciach preinvestovať milióny eur, chcú tak výrazne nakopnúť svoju produkciu 03 - Modified: 2024-06-21 12:13:34 - Feat.: 1 - Title: Baterkáreň v Šuranoch láka v tichosti ďalšie dve nové miliónové investície. Jednu chce využiť Orlen aj Duslo 04 - Modified: 2024-06-20 11:23:58 - Feat.: 1 - Title: Tatravagónka v spolupráci s agentúrou NATO dodá pre Kaliňákov rezort 13 špeciálnych nákladných vozňov 05 - Modified: 2024-06-21 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: Severná Kórea kúpila tisíc áut, už 50 rokov ich odmieta zaplatiť. Takto vyzerá najväčšia automobilová krádež v histórii 06 - Modified: 2024-06-19 14:29:49 - Feat.: 0 - Title: Šéf taiwanského zastúpenia v Bratislave pre HN: Slovensko sa pre nás stáva vstupnou bránou do celého regiónu 07 - Modified: 2024-06-19 11:49:49 - Feat.: 1 - Title: Hrozilo, že Nemci zrušia veľkú investíciu. Hneď po nástupe do funkcie ma kontaktovali, tvrdí Saková
01 - Modified: 2024-11-21 17:39:13 - Feat.: - Title: Vyjednávanie nikam nevedie. Nemecké odbory vo Volkswagene odporučia členom vstúpiť v decembri do štrajku 02 - Modified: 2024-11-21 14:05:39 - Feat.: - Title: Odbory vo Volkswagene vyzvali vedenie automobilky na ústretový krok, pohrozili štrajkami 03 - Modified: 2024-11-20 14:54:41 - Feat.: - Title: Volkswagen bude musieť zatvárať v každom scenári. Zamestnanci velia do obrovského boja 04 - Modified: 2024-11-19 08:16:17 - Feat.: - Title: Odvetné clá zo strany Ázie zasiahnu ekonomický rast regiónu, tvrdí Medzinárodný menový fond 05 - Modified: 2024-11-18 13:38:49 - Feat.: - Title: Clá sú kľúčovým rizikom pre výhľad globálnej ekonomiky, tvrdia analytici Goldman Sachs
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 18:54