Francúzskym producentom alkoholických nápojov sa v posledných rokoch nedarí. Mnohí spotrebitelia v dôsledku vyššej inflácie totiž obmedzili nákupy alkoholu, aby ušetrili peniaze na esenciálne produkty.
Ako uviedla Federácia francúzskych výrobcov liehovín, export na zahraničné trhy zaznamenal vlani výrazný pokles, navyše predaj na domácom trhu klesol tretí rok po sebe.
Situácia sa ešte viac zhoršila v tomto roku a ďalší problém môžu sektoru spôsobiť hroziace obchodné spory. Informujú o tom agentúry Reuters a DPA.
Celkový export liehovín z pohľadu objemu klesol minulý rok o 13 percent na 406 miliónov litrov. Tržby dosiahli 4,8 miliardy eur, čo predstavuje pokles o 12 percent. Prudko klesol najmä vývoz do USA. Objem vývozu sa prepadol o 35 percent a tržby klesli o 36 percent, uviedla FFS (Federation Francaise des Spiritueux).
Export koňaku, ktorý sa na celkovom objeme vývozu francúzskych liehovín podieľa 70 percentami, klesol vlani z pohľadu objemu o 21 percent. Čo sa týka likérov, pokles dosiahol 17,2 percenta.
Takmer pätinou sa na celkovom objeme minuloročného vývozu koňaku podieľala Čína. Práve tento trh môže situáciu producentov zhoršiť.
Čína v januári začala s antidumpingovým vyšetrovaním dovozu koňaku, pričom k nemu pristúpila po tom, ako Európska únia oznámila začatie preverovania dotácií Číny na elektrické vozidlá.
Výrobcovia koňaku sa teraz obávajú, ako Peking vyšetrovanie uzatvorí, keďže Brusel v týchto dňoch oznámil plány na uvalenie dovozných ciel na čínske elektromobily.
Navyše dopyt po alkoholických nápojoch klesá aj vo Francúzsku. Tvrdenie, že Francúzi pravidelne pijú víno alebo aperitív, už dávno nie je pravdivé. Za posledných 60 rokov klesla spotreba alkoholických nápojov vo Francúzsku o 60 percent.