Lietadlá typu Boeing 737 MAX 9 budú pod drobnohľadom po piatkovej nehode, keď sa jednému zo strojov v Spojených štátoch za letu vytrhla časť trupu s oknom. Americké úrady v sobotu z prevádzky dočasne stiahli 171 týchto lietadiel, ktoré majú prejsť podrobnou inšpekciou. Dnes rovnaký krok oznámila panamská spoločnosť Copa Airlines, ktorá má 21 týchto strojov, a aerolinky Turkish Airlines s piatimi boeingami, napísala agentúra Reuters.
Bezpečnostné kontroly boeingov spustila havária, kedy sa lietadla spoločnosti Alaska Airlines krátko po štarte z Portlandu v Oregone vytrhla časť trupu s oknom. Lietadlo bezpečne pristálo a nikomu zo 177 ľudí na palube sa nič nestalo.
Tisíce cestujúcich teraz čelia rušeniu letov. Spoločnosť Alaska Airlines predpokladá, že narušenie leteckej prevádzky v dôsledku terajších problémov potrvá aj budúci týždeň. Tiež spoločnosť United Airlines necháva na zemi všetkých svojich 79 lietadiel Max 9. Alaska Airlines iba v sobotu zrušili 160 letov, čo sa týkalo zhruba 23-tisíc pasažierov. Aj ďalší dopravcovia tieto stroje dočasne stiahli z prevádzky.
Americký Federálny úrad pre letectvo nariadil "okamžité inšpekcie" strojov Boeing 737 Max 9 na celom svete, ale narušenie prevádzky sa podľa serveru BBC News týka predovšetkým USA. Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva uviedla, že podľa jej informácií žiadne európske aerolinky neprevádzkujú stroje Max 9 s konfiguráciou, na ktorú sa vzťahuje nariadenie Federálneho úradu pre letectvo. Americký úrad oznámil, že inšpekcia jedného stroja zaberie zhruba štyri až osem hodín.
Jedno z najväčších letísk na svete, londýnske Heathrow, oznámilo, že problémy strojov 737 Max 9 nemajú žiadny vplyv na miestne lety a britský Úrad pre civilné letectvo potvrdil, že v Británii nie je registrovaný žiadny Boeing 737 Max 9 a dopad preto bude. minimálna".
Šéfka amerického Národného úradu pre bezpečnosť v doprave Jennifer Homendyová v sobotu na tlačovej konferencii povedala, že sedadlá v bezprostrednej blízkosti poškodeného miesta boli neobsadené. "Máme veľké, veľké šťastie, že to neskončilo tragickejšie," doplnila.
Diera v trupe sa objavila v ľavej zadnej časti lietadla v miestach, kde výrobca ponúka umiestnenie ďalších dverí pre núdzový východ. Lietadlo aeroliniek Alaska Airlines, ktoré bolo v prevádzke iba dva mesiace, túto úpravu nemalo. Podľa agentúry Reuters ponuku na sprevádzkovanie ďalšieho núdzového východu využívajú najmä nízkonákladoví dopravcovia, ktorí kvôli väčšiemu počtu sedadiel ďalší evakuačný východ potrebujú.
Podľa Homendyovej vyšetrovatelia pátrajú po odtrhnutej časti lietadla, ktorá zrejme dopadla niekde v oblasti západného predmestia Portlandu. Z lietadla odpadla časť v tvare dverí a odtrhli sa aj kusy priľahlých sedadiel vrátane hlavových opierok. Pasažieri v lietadle sa zívajúcou dierou v trupe si museli kvôli poklesu tlaku nasadiť kyslíkové masky.
Zo 1400 doteraz vyrobených a dodaných lietadiel Boeing 737 MAX je asi 220 strojov typu MAX 9, uviedla agentúra Reuters. Trupy lietadiel dodáva Boeingu firma Spirit AeroSystems, ktorá sa od neho oddelila v roku 2005. V poslednej dobe hlásil Boeing problémy s rýchlosťou dodávok strojov 737 MAX práve s odkazom na problémy s kvalitou u dodávateľa Spirit AeroSystems.
Spoločnosť Boeing uviedla, že rozhodnutie FAA víta a že je s úradom v tesnom kontakte. Prepravca Alaska Airlines v sobotu potvrdil, že 18 jeho Boeingov 737 Max 9, teda zhruba štvrtina, už bola podrobená "hĺbkovým inšpekciám". "Sme v kontakte s FAA, aby sme určili, akú, ak nejakú, ďalšiu prácu treba urobiť, než budú tieto lietadlá vrátené do prevádzky," uviedli Alaska Airlines vo vyhlásení.