Letecké spoločnosti očakávajú v budúcom roku stabilizáciu ziskov a rekordný počet cestujúcich, k čomu prispeje pokračujúce zotavenie sektora po útlme spôsobenom pandémiou covidu-19. Proti tomu ale budú nepriaznivo pôsobiť vyššie náklady na kapitál a kapacitné obmedzenia, predpovedalo dnes Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu (IATA).
Globálny sektor leteckej dopravy sa z dopadov pandémie už do značnej miery spamätal. Obmedzenia, ktoré kvôli šíreniu nového vírusu v roku 2020 zaviedli vlády po celom svete, donútili aerolinky odstaviť lietadlá a cestujúci sa aj potom nejaký čas zdráhali lietať. Odvtedy sa ale dopyt po lietaní výrazne zvýšil, najmä v Severnej Amerike, na Blízkom východe a v Európe.
IATA uvádza, že odvetvie leteckej dopravy sa v tomto roku po pandémii už vrátilo k zisku. Združenie očakáva, že súhrnný čistý zisk aeroliniek dosiahne 23,3 miliardy dolárov a v budúcom roku sa zvýši na 25,7 miliardy dolárov. Zisková marža by sa mala zvýšiť na 2,7 percenta z tohtoročnej očakávanej hodnoty 2,6 percenta. Tržby v budúcom roku dosiahnu rekordných 964 miliárd dolárov, predpovedá IATA. Za problém ale označuje vysoké náklady na kapitál v dôsledku vysokých úrokových sadzieb.
"Na zisky odvetvia je potrebné nazerať tou správnou optikou," povedal šéf IATA Willie Walsh. "Letecké spoločnosti si v priemere ponechajú iba 5,45 dolára za každého prepraveného cestujúceho. To stačí tak na to, aby ste si v Starbuckse v Londýne kúpili jedno väčšie latté," dodal.
Napriek tomu aerolinky očakávajú, že v budúcom roku prepravia v celom svete rekordných 4,7 miliardy ľudí. V roku 2019, teda v roku tesne pred pandémiou, ich prepravili 4,5 miliardy. S návratom k zisku budúci rok počítajú aj aerolinky v krajinách, kde sa cestovný ruch zotavuje pomalšie. To je aj prípad Číny, kde je medzinárodné cestovanie stále asi 40 percent pod úrovňou pred pandémiou.
Globálna nestabilita, vrátane vojny na Ukrajine a bojov medzi Izraelom a radikálnym hnutím Hamas, by mohla mať na odvetvie leteckej dopravy tiež negatívny dopad. Zvlášť keď táto nestabilita prispieva k rastu cien ropy. IATA očakáva, že ceny leteckého paliva budú tvoriť 31 percent všetkých prevádzkových nákladov aeroliniek.
IATA je obchodné združenie svetových leteckých spoločností a zastupuje približne 320 aeroliniek. Tie sa na leteckej doprave celosvetovo podieľajú asi z 83 percent. IATA podporuje mnoho oblastí leteckej činnosti a pomáha formulovať politiku odvetvia.