Čoraz viac regiónov v Rusku sa potýka s nedostatkom pohonných látok na čerpacích staniciach. Na mnohých miestach chýbajú niektoré druhy benzínu a tiež nafta, napísal dnes ruský denník Izvestija, ktorého článok prevzali ďalšie ruské i zahraničné médiá. Výpadky sú podľa denníka spojené s preťaženosťou ruských železníc, opravami rafinérií a tiež výhodnosťou exportu pohonných hmôt kvôli oslabeniu rubľa.
Z viac ako ôsmich desiatok ruských regiónov sa s problémom podľa denníka potýka už nielen Astrachanská a Volgogradská oblasť a Kalmycká autonómna republika na juhu Ruska, ale nanovo aj Saratovská, Rjazaňská a Novosibirská oblasť a tiež anektovaný Krym. Na ministerstvo pôdohospodárstva sa kvôli chýbajúcej nafte obracajú úrady z Rostovskej a Rjazaňskej oblasti, na ministerstvo energetiky úrady Chabarovského kraja.
Samotné ministerstvo pôdohospodárstva intervenovalo u ministerstiev energetiky a dopravy pre ceny nafty a výpadky v dodávkach. "Dostupnosť pohonných látok má zásadný význam pre poľnohospodárov v období sezónnych poľných prác," apelovalo.
"Minulý mesiac chýbal benzín AI-95. teraz na niektorých miestach nie je benzín AI-92 a nafta. Súvisí to s meškaním dodávok po železnici. Vlaky s pohonnými hmotami idú z centrálneho Ruska o niekoľko týždňov dlhšie ako je obvykle, a tak vzniká nedostatok," povedal denníku German Kolotov, riaditeľ firmy Mosregiongaz, prevádzkujúcej čerpacie stanice na juhu Ruska a na Kryme.
Problém skôr vznikol vývozom pohonných látok z Ruska do zahraničia, usúdil expert Alexander Churšudov v rozhlasovej stanici Govoriť Moskva. Aj v denníku Izvestija analytik Vladimir Černov z Freedom Finance Global usúdil, že problém ruských regiónov by vyriešilo obmedzenie vývozu. Ten totiž oslabenie rubľa urobilo ešte lákavejším. A tiež v ruskom parlamente zaznelo volanie po zvýšení vývozného cla, čo by obmedzilo rast cien na ruskom trhu a nasýtilo ho, pripomenuli Izvestija.
Na niektorých čerpacích staniciach obsluha podľa denníka radšej tvrdí, že sa čerpadlo rozbilo, ako aby priznala, že nemá naftu. Už v júli sa termíny na dodávku pohonných látok po železnici predĺžili na dvojnásobok oproti vlaňajšku. Preťaženie tratí bolo vysvetľované nutnosťou presmerovať vývoz uhlia zo západu na východ kvôli sankciám proti Rusku. A preťaženosť železnice ešte zhoršila turistická sezóna, napísal denník Izvestija.
Dodal, že regióny trápi aj prudké zvyšovanie cien nafty, ktorá od mája zdražela o štvrtinu. A veľkoobchodné ceny benzínov toto leto podľa denníka niekoľkokrát "prekonali rekordy", zatiaľ čo maloobchodné ceny rastú "rýchlejšie ako inflácia".