Nemecko a Európska komisia urovnali spor o koniec vozidiel so spaľovacími motormi. Na twitteri to dnes uviedol podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans. Nemecký minister Volker Wissing na twitter napísal, že po roku 2035 bude ďalej možné nanovo registrovať vozidlá so spaľovacími motormi, ak budú tankovať uhlíkovo neutrálne palivá.
Podľa nemeckého ministra dopravy sa dohodu podarilo uzavrieť v piatok večer. Predchádzala tomu výmena listov medzi Berlínom a Bruselom. Nemecké ministerstvo dopravy vo štvrtok večer poslalo do Bruselu rozhodujúci kompromisný návrh a podľa informovaných zdrojov ho Európska komisia z veľkej časti prijala, píše denník Süddeutsche Zeitung. O tom, že je dohoda s EK o možnosti využívať syntetické palivá alebo e-palivá pre spaľovacie motory aj po roku 2035 na ceste, hovoril vo štvrtok nemecký kancelár Olaf Scholz.
Klimaticky neutrálne e-palivá by podľa SZ mali mať svoju vlastnú kategóriu vozidiel. Mala by tak byť začlenená do nového európskeho nariadenia.
Wissing uviedol, že sa Nemecko s EK dohodlo na konkrétnych procedurálnych krokoch a konkrétnom záväznom harmonograme. "Chceme, aby bol proces dokončený do jesene 2024," zdôraznil. "Budeme teraz pracovať na tom, aby boli čo najskôr prijaté normy CO2 pre automobily," poznamenal Timmermans.
Berlín začiatkom marca znovu otvoril pravidlá dohodnuté v októbri za českého predsedníctva, ktoré mali po roku 2035 prakticky znemožniť predaj nových áut so spaľovacími motormi. Obsahovala síce výnimky na využívanie syntetických palív, Nemecko však s ich znením nebolo spokojné.
K jeho požiadavkám sa pridali aj ďalšie krajiny ako Taliansko, Poľsko a tiež Česko. Spor Nemecka s Európskou komisiou o budúcnosť spaľovacích motorov po roku 2035 mal dopady nielen na Európsku úniu, ale aj na nemeckú politiku, kde sa stal jednou z viacerých kontroverzných tém.
Syntetické palivá, označované často ako e-palivá, sú vyrábané chemickou cestou bez použitia ropy. Kým bežný benzín či diesel vzniká rafináciou ropy, umelé palivá vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Ak je pri výrobe využitá energia z obnoviteľných zdrojov vrátane takzvaného zeleného vodíka, palivo sa považuje za uhlíkovo neutrálne.