Inšpektori dokončili kontrolu nákladnej lode Razoni, ktorá ako prvá vyplávala z Ukrajiny po uzatvorení dohody o obnovení vývozu potravín z prístavov blokovaných kvôli februárovej ruskej invázii.
Informovalo o tom dnes predpoludním turecké ministerstvo obrany, podľa ktorého loď naložená ukrajinskou kukuricou prepláva Bosporom a zamieri k Libanonu.
Nič podozrivé nenašli
Kontrola nákladu trvala podľa agentúry AFP zhruba hodinu a pol. Loď pri nej kotvila v Čiernom mori neďaleko Bosporu, delegácia odborníkov sa na jej palubu dostala v dvoch menších lodiach.
Inšpekcia sa snažila zistiť, či náklad lode plaviacej sa pod vlajkou Sierry Leone zodpovedá júlovej dohode o vývoze poľnohospodárskych výrobkov a že loď nevezie zbrane ani iný nedohodnutý náklad.
Ukrajina a Rusko sa minulý mesiac za asistencie OSN dohodli s Tureckom na podmienkach obnovy prepravnej trasy cez Čierne more. V Istanbule bolo vytvorené spoločné monitorovacie centrum, ktoré má dohliadať na plnenie týchto podmienok.
Plavidlo vyplávalo v pondelok z Odesy. Teraz z čiernomorského ústia Bosporskej úžiny prepláva Marmarským morom a cez Dardanely do Egejského mora a odtiaľ do stredomorského prístavu Tripolis v Libanone. Do cieľa vezie 26-tisíc ton kukurice.
V nasledujúcich dňoch sa očakáva, že z Ukrajiny vyplávajú ďalšie lode. V tamojších prístavoch podľa hovorcu OSN Stéphana Dujarrica čaká na pokyn na odplávanie už 27 naložených lodí.
Až tri lode denne
Nemenovaný turecký činiteľ dnes agentúre Reuters oznámil, že z ukrajinských prístavov teraz - po úspešnej ceste Razoni z Odesy a inšpekcii pri Bospore - môžu vyplávať namiesto jednej až tri nákladné lode denne.
Kvôli ruskej invázii, ktorá sa začala tento rok 24. februára, je v ukrajinských prístavoch podľa tvrdení Kyjeva zablokovaných 20 až 25 miliónov ton obilia. Ukrajinská strana niektoré prístavy zamínovala kvôli obavám, že sa tam vylodia ruské jednotky.
Moskva preto trvala na tom, aby Ukrajinci oblasť najprv odmínovali, aby lode mohli bezpečne preplávať. Prepravnú trasu podľa Kyjeva ohrozujú tiež operácie ruského námorníctva.
Rusko a Ukrajina sa pred inváziou a následnými sankciami podieľali na vývoze pšenice vo svete dokopy skoro tretinou. Ukrajina patrí medzi hlavných svetových exportérov obilia, od dodávok sú závislé niektoré chudobnejšie krajiny v Afrike a od Blízkeho východu.