Májová karanténa v jednom z najrušnejších kontajnerových prístavov na svete Jen-tchien v Číne sa ako dominový efekt prenesie na globálne dodávateľské reťazce. Vo svojej štúdii to uvádza spoločnosť Dun & Bradstreet. Predpokladá, že s ohľadom na dĺžku trvania budú dopady väčšie ako v prípade niekoľkodňového zablokovania Suezského prieplavu na jar tohto roku.
Znížená kapacita čínskeho prístavu podľa štúdie v Európe najviac ovplyvnila Spojené kráľovstvo, Holandsko, Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Belgicko, Taliansko, Poľsko, Švédsko a Dánsko. Medzi desať typov najčastejšie prepravovaného tovaru z prístavu Jen-tchien do Európy patria audiovizuálne zariadenia, nábytok a posteľná bielizeň, hračky a hry, mechanické zariadenia, obuv, odevy, oceľ, keramika, kovy a súvisiace kovové výrobky.
K najviac zasiahnutým priemyselným odvetviam patrí maloobchod, maloobchod s potravinami, veľkoobchod, odevy, elektrické zariadenia a komponenty, nábytok, stavebné materiály, hardware a stavebníctvo.
Akákoľvek mimoriadna udalosť, ktorá ovplyvní niektorý z článkov globálneho dodávateľského reťazca, posilňuje realitu vzájomnej prepojenosti firiem po celom svete a ich závislosť na spoľahlivosti dodávateľov a tretích strán z iných krajín, uvádza Dun & Bradstreet. Na rozdiel od Suezského prieplavu, ktorý zostal zablokovaný šesť dní, prístav Jen-tchien so zníženou kapacitou pracoval zhruba mesiac.
"Paralyzovaný prístav v Číne pripomína firmám, aby investovali do dát a technológií, ktoré im pomôžu vytvoriť agilný a geograficky rozptýlený dodávateľský reťazec, ktorý môže rýchlo nahradiť nezrealizované dodávky počas neočakávaných udalostí," uviedol riaditeľ Dun & Bradstreet pre riziká a dodržiavanie predpisov tretích strán Brian Alster.
Medzinárodná kontajnerový terminál Jen-tchien je jedným z mnohých prístavov v oblasti Šen-čenu, ktoré dohromady tvoria kľúčovú vstupnú bránu pre export z delty Perlovej rieky. Táto oblasť je v Číne zároveň významným centrom priemyslu a technológií.
Od konca mája však terminál fungoval na zlomok svojej bežnej kapacity, kvôli šíreniu koronavírusu tam činnosť bola obmedzená až do konca minulého týždňa. Výsledkom boli prestoje a zápchy, desiatky lodí čakali pred prístavom, až budú môcť zakotviť na mieste určenom pre nakládku.