Americká investičná firma Baillie Gifford, ktorá má druhý najväčší podiel v automobilke Tesla, sa okrem elektromobilov zamiešala už aj do lietajúcich taxi.
Tento týždeň zainvestovala do mníchovskej spoločnosti Lilium, ktorej hodnotu tak vyhupla nad miliardu dolárov. Firma by rada konkurovala napríklad projektu Uber Air.
Ťahák na investície
Sen o lietajúcom taxi spoločnosti Lilium začal v roku 2015. Jej Lilium Jet je zatiaľ vo fáze testovania, aj napriek tomu však päťmiestny stroj zaujal bohatých investorov. Práve vďaka nim teraz hodnota firmy prekročila hranicu miliardy dolárov.
Pozornosť médií si získala hlavne investícia spoločnosti Baillie Gifford, ktorá je po Muskovi druhým najväčším majiteľom akcií Tesly.
Vo firme Lilium si zaobstarala zhruba päťpercentný podiel a mnohí investori to vzali ako akt hodný nasledovania. "Baillie Gifford verí, že lietajúce taxi sú budúcnosť," titulkovala svoju správu o investícii treba americká televízia CNBC.
Okrem Tesly Baillie Gifford v minulosti výrazne investovala aj napríklad do Amazonu, Airbnb alebo SpaceX. Britská spoločnosť je jedným z najväčších investičných fondov v Spojenom kráľovstve.
Lilium by svojim taxi rado konkurovalo službe Air od spoločnosti Uber. Tá zatiaľ v rámci testovania funguje v Dallase a v Los Angeles, komerčne by sa mala spustiť v roku 2023 a na podobný dátum spustenia cieli aj Lilium.
Lacnejšie a dostupnejšie lietanie
Stroje nemeckej firmy sú poháňané tridsiatimi šiestimi elektromotormi a ich rýchlosť dosahuje 300 kilometrov za hodinu. Motory sú podľa firmy nastavené tak, aby lietadlo mohlo ďalej pokračovať v lete, aj keď niektorý z nich vysadí. Aerotaxi sú zatiaľ riadené pilotom, v budúcnosti by však mali byť plne autonómne.
Nad konkurenciou chce firma zvíťaziť hlavne vďaka výhodnejšej cene. Šesťminútová cesta by u Lilia mala vyjsť na približne 62 eur, zatiaľ čo Uber Air by si za porovnateľnú cestu účtoval cez 175 eur. Okrem americkej taxislužby potom budú o zákazníkov súťažiť ešte podobné služby od Airbusu či Mercedesu.
Okrem boja o zákazníkov však bude nemecká firma musieť tiež zvládnuť ustáť prípadné legislatívne prekážky. Podľa serveru Deutsche Welle sú však aspoň v Nemecku regulátori k jej projektu zhovievaví.