Mýtus vyvolaný u mnohých cestujúcich pocitom, že nebo farby nápoja Curacao sa tiahne do nekonečna a lietanie na rozdiel od zvodidiel, koľají na zemi a podobnej matérie, nemôže nič obmedzovať. Pri pohľade na bezchybne priamy, kondenzačný sled tiahnuci sa za lietadlom to navyše môže vyzerať, že lietadlá lietajú iba po priamkach. Vysvetľuje Miroslav Jindra, riadiaci letovej prevádzky a autor množstva článkov o letectve na Technet.cz Vysvetlenie: Keby tomu bolo skutočne tak, ako je uvedené vyššie, nemohli by existovať obmedzenia v podobe dočasne vyhlasovaných vojenských priestorov a obmedzenia v podobe vstupných bodov do okolitých riadiacich oblastí, ktoré si kladú určité vstupné podmienky zasahujúce do vertikálneho profilu letu. Napríklad všetky lety, ktoré cez naše územie smerujú na letisko vo Frankfurte, musia byť na výstupnom bode Rapeto, virtuálny bod severne od Chebu, bezpodmienečne v letovej hladine 300 (FL300 - Flight Level, 9 150 m), teda ak letí vyššie. Na letové cesty v hornom vzdušnom priestore, nad letovou hladinou 245, nadväzuje sieť ciest v dolnom priestore, z ktorých potom odbočujú predpísané približovacie obrazce, vice versa i odletové, prepojené s dráhovým systémom daného letiska. Systém oblastí bez letových ciest funguje v Európe len čiastočne, napríklad v Maďarsku, Slovinsku, alebo hornom vzdušnom priestore Slovenska. Letový plán podaný na let z Prahy do Barcelony môže laikovi pripadať ako spleť alfanumerických znakov, čakajúcich, až ich letový kryptológ preženie šifrovacím strojom Enigma skôr, než lietadlu nad cieľovým letiskom dôjde palivo. Našťastie tu existuje automatický spôsob prenosu týchto informácií prostredníctvom siete AFTN. Do určenia trate a z toho vyplývajúcej doby trvania letu sa tiež prihovára počasie. Ťažko sa chápe, keď si za slnečného dňa vysedávate v letiskovej hale svoje meškanie a pritom viete, že ani tam, kam mierite, zlé počasie nie je. Lenže aby sa váš let vôbec na oblohu vošiel, musí sa vziať do úvahy ďalších 35 000 letov, ktoré sa v ten deň nad Európou odohrávajú, a na tých neviditeľných križovatkách im pripraviť rovnako bezpečné a efektívne časové okná ako práve pre ten váš. Pri silnej búrkovej činnosti sa v najviac zasiahnutej oblasti, ktorá sa môže ťahať až stovky kilometrov, regulujú hodinové počty lietadiel, ktoré dispečeri môžu zvládnuť. Za búrok sú na ich prácu kladené extrémne nároky, čelia pritom výzve v podobe oblétávánia, častých zmien letových hladín spôsobených turbulencií, ale aj vstupy ďalších, neplánových lietadiel z okolitých, tiež zasiahnutých oblastí, ktoré sa snažia dostať na miesto určenia čo najbezpečnejšou cestou. Tá však málokedy býva najkratšia.Pixabay
StoryEditor

Letecké dovolenky pri mori už nebudú pre každého, hovorí bývalý viceprezident Českých aerolínií

21.04.2020, 19:30
Jiří Pruša, pilot, publicista, fotograf a okrem iného aj bývalý viceprezident Českých aerolínií v rozhovore odkrýva budúcnosť letectva.

Ste človek, ktorý za normálnych okolností veľa cestuje. Ako vás karanténa ovplyvnila?
Teraz samozrejme necestujem a karanténa zásadne ovplyvnila moje tohtoročné plány. Pred chvíľou som dostal SMS správu od režiséra Petra Nikolaeva, v ktorej mi v smutnom položarte pripomína, že sme tento týždeň plánovali filmovanie ostrovov v Egejskom mori. Tých projektov na tento rok bolo viac.

V jednom rozhovore ste povedali, že ste mal tento rok v pláne cestu okolo sveta. Ako dlho ste ju plánovali?
Prípravy obletu zemegule som sa venoval od októbra minulého roka. Mal to byť vrchol toho, o čo sa snažím - zachytiť na fotografie a film čo najväčšiu časť sveta zo vzduchu. Takéto prípravy zahŕňajú veľa vecí - precízne stanovenie trasy, zaistenie paliva na miestach ako kanadský Yukon, americká Aljaška, ruská Čukotka a Kamčatka; získanie všetkých povolení, veľká údržba lietadla, výber a umiestnenie kamier, zabezpečenie komunikácie aj počas preletov morí a pustín, záchranné vybavenie a postupy, štúdium histórie ľudí a miest, kadiaľ prelet povedie.

Všetko bolo dobre rozbehnuté a odlet som plánoval na 19. mája z letiska Točná pri Prahe. Vo štvrtok 12. marca večer som ale došiel k záveru, že svet sa behom pár dní totálne zmení a cestu nebude možné realizovať. S boľavým srdcom som celý ten plán zrušil a vývoj situácie mi správnosť toho rozhodnutia bohužiaľ potvrdil.

Môžete si vy ako pilot ísť len tak zalietať? Aleb...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-25 12:53:08 - Feat.: - Title: Budúcnosť letov Bratislava - Košice: V hre je šesť alternatív, ktoré sa Rážovi núkajú, časť nedáva zmysel 02 - Modified: 2024-10-20 09:38:00 - Feat.: - Title: Bombové hrozby voči indickým leteckým spoločnostiam vyvolávajú chaos 03 - Modified: 2024-10-02 14:10:34 - Feat.: - Title: Covid je na vzostupe a ďalší subvariant sa šíri ešte rýchlejšie. Čo o ňom vieme a ochránia nás vakcíny? 04 - Modified: 2024-09-18 21:31:31 - Feat.: - Title: Šíri sa nový subvariant koronavírusu, dominantný môže byť o niekoľko týždňov 05 - Modified: 2024-08-27 13:28:51 - Feat.: - Title: Prípady letného covidu stúpajú. Čo môžeme čakať na jeseň?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. november 2024 08:34