Situácia okolo preťažených prístavov, ktoré týždne paralyzovali dodávky potravín po svete, sa nelepší. Na niektorých miestach sa dokonca zhoršuje, upozorňuje agentúra Bloomberg.
Napríklad na Filipínach hrozí uzavretie prístavu kľúčového na dovoz ryže, kde sa hromadia tisíce dopravných kontajnerov, ktorých vyloženie komplikuje obmedzenie voľného pohybu.
Zákazy vychádzania v Guatemale a Hondurase, teda v krajinách, ktoré sa špecializujú na pestovanie kávových bôbov, obmedzujú prevádzkovú dobu prístavov a spomaľujú zásielky. V častiach Afriky, ktoré sú závislé na dovoze potravín, chýba pracovná sila pre vykládku.
Paralyzované prístavy sú zatiaľ posledným príkladom toho, ako nový koronavírus komplikuje produkciu a distribúciu potravín po svete.
Dostatok zásob, prázdne regále
Zablokované dopravné uzly, chorí pracovníci, obmedzenie vývozu a panické skupovanie - to všetko prispelo k tomu, že ľudia v obchodoch vidia prázdne regále, aj keď zásob je dostatok.
Cesta potravín od producentov na stôl spotrebiteľov je spletitá. Problémy v niekoľkých prístavoch môžu viesť k reťazovej reakcii a spôsobiť znepokojujúce spomalenie dodávok.
Napríklad obilie vypestované v Európe môže putovať do Indie, kde sa z neho pečie chlieb nán, ktorý sa následne vyváža na americký trh.
Môže to byť ešte horšie
Situácia by sa mohla pritom ešte zhoršiť, ak sa problémy prístavov prehĺbia. Len hŕstka krajín napríklad vyváža väčšinu svetovej ryže a pšenice, teda základné zdroje kalórií.
Sójové bôby z Juhoafrickej republiky zásadne prispievajú k nasýteniu hospodárskych zvierat sveta a veľká časť kakaa pochádza z malej časti Afriky.
Aj krajiny ako Spojené štáty, ktoré sú kľúčovým exportérom potravín, sú závislé na dovoze, čo sa týka vína, syru a mimo sezóny aj ovocia a zeleniny.
Čína už prekonala najhoršie
V niektorých častiach sveta sa narušená prevádzka prístavov začala zlepšovať. Najhoršie problémy už prekonala Čína.
V rozpuku epidémie sa tam vo veľkých prístavoch vŕšili tisíce kontajnerov s mrazeným bravčovým, kuracím a hovädzím mäsom.
Prevádzku potom narušilo obmedzenie dopravy a nedostatok pracovníkov. Kvôli tejto patovej situácii s nedostatkom kontajnerov začal zápasiť zvyšok sveta, k čomu prispelo aj to, že z Číny nevyplávali lode s nákladom výrobkov.
V Brazílii, ktorá je veľkým vývozcom sójových bôbov, hovädzieho mäsa, kávy a cukru, teraz zásielky odchádzajú bežným tempom.
A to najmä vďaka spoločnej snahe vlády a prepravcov udržať plynulosť prepravy. Spoločnosť A.P. Möller-Maersk, najväčší svetový dopravca mraziarenských kontajnerov, do tejto juhoamerickej krajiny v reakcii na pokles vývozu brazílskeho mäsa smeruje 1800 týchto kontajnerov.
Narušený pohyb
S rozširovaním koronavírusu sa problém s kontajnermi, ktoré inak sústavne s tovarom križujú planétu, prejavuje v ďalších regiónoch.
Plynulý pohyb kontajnerov po svete bol ale narušený, pretože vplyvom nákazy sa spomaľuje výroba a klesá dopyt po niektorých produktoch.
Napríklad prístav v Los Angeles v marci zaznamenal medziročný pokles objemu tovaru o 31 percent kvôli poklesu objednávok od maloobchodníkov.
Exportéri potravín musia dlhšie čakať na dodávku, aby mohli lode vyložiť a potom zase znova naložiť tovarom.
Nedostatok a nadbytok
To je aj prípad Európy, kde panuje viac-menej normálna prevádzka, ale nedostatok kontajnerov vedie k prieťahom v zásobovaní. V Kanade dopravcovia zrušili niektoré prepravné trasy kvôli nižšiemu dopytu po vyrobenom tovare.
V Nigérii je naopak problémom nadbytok kontajnerov, ktoré sa hromadia v prístavoch. Tí, ktorí by sa s touto zápchou inak vysporiadali, majú problémy, pretože v karanténe nefunguje verejná doprava.
Fakt, že jedlo stojí v kontajneroch, ktoré viaznu v prístavoch, umocňuje jeho nedostatok a vedie k rastu cien.