TASR/Milan Ivanič
StoryEditor

Experti bijú na poplach. Automobilkám hrozia straty vyššie ako sto miliárd dolárov

13.04.2020, 12:11
Autor:
TASRTASR
V Európe môžu straty z predaja dosiahnuť 2,6 milióna automobilov v hodnote 66 miliárd eur.

Odstávky v automobilovom priemysle v Európe a Severnej Amerike môžu podľa odhadu expertov spôsobiť straty tržieb vyššie ako 100 miliárd dolárov, ak budú továrne na oboch kontinentoch zatvorené do konca apríla.

V Európe môžu straty z predaja dosiahnuť 2,6 milióna automobilov v hodnote 66 miliárd eur, zatiaľ čo v Severnej Amerike sa zatiaľ predpokladá pokles predaja o 2 milióny automobilov v hodnote približne 52 miliárd dolárov.

​A to len v prípade, že továrne zostanú zatvorené len do konca tohto mesiaca. Ukázali to výpočty Iana Henryho z prieskumnej spoločnosti AutoAnalysis pre britské združenie výrobcov automobilov SMMT.

Podľa Henryho každý ďalší týždeň by zatvorenie tovární stálo európsky automobilový priemysel ďalších 8 miliárd eur a v Severnej Amerike by toto číslo mohlo dosiahnuť 7,5 miliardy USD.

Všetky veľké európske a severoamerické automobilky zatvorili svoje závody minulý mesiac pre blokády, ktoré majú brániť šíreniu vírusu. A tiež, aby ochránili zamestnancov a reagovali tak aj na nižší dopyt.

Mnohé firmy pôvodne počítali s tým, že opätovne spustia výrobu koncom marca alebo začiatkom apríla, ale od týchto plánov neskôr upustili. Niektorí vrátane spoločností Nissan, Ford a General Motors teraz tvrdia, že ich závody sú zatvorené na neurčito.

Henry pre noviny Financial Times povedal, že neočakáva návrat späť k normálu skôr ako v máji.
Automobilky tiež presunuli stovky tisíc zamestnancov do vládnych schém podpory miezd a vzali si miliardové úvery, aby im pomohli prekonať blokády.

Celkové finančné škody pandémie na toto odvetvie v tejto chvíli nie je možné odhadnúť, aj keď generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Herbert Diess povedal, že nemecká automobilka prichádza týždenne o zhruba 2 miliardy USD.

Údaje o predaji automobilov odhalili, že v západnej Európe minulý mesiac klesol odbyt o približne dve tretiny a v USA dosiahol najnižšiu úroveň za 10 rokov.

Oba trhy očakávajú v apríli ďalší pokles, keďže spotrebitelia sa musia zdržiavať doma a predajne áut zostávajú zatvorené. A hoci sa po zrušení reštrikcií nákupy, ktoré boli iba odložené, budú môcť konečne realizovať, ekonómovia zároveň očakávajú, že recesia ekonomík a pokles zamestnanosti znížia dopyt po vozidlách.

V Číne poklesol predaj automobilov vo februári takmer o 80 percent. V marci sa už čiastočne zotavil a znížil sa o 36 percent.

01 - Modified: 2024-11-05 17:30:00 - Feat.: - Title: Ficov kabinet po roku vo funkcii najviac dotuje jeden druh fabrík. Poslané stámilióny sa nám môžu vypomstiť 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 04 - Modified: 2024-10-30 18:29:22 - Feat.: - Title: Najväčší prepad za vyše štyri roky. Očakávaná výroba áut na Slovensku zažíva extrémny útlm 05 - Modified: 2024-10-21 10:00:00 - Feat.: - Title: Tieto autá zabojujú o titul Svetové auto roka 2025. Toľko čínskych modelov tu ešte nebolo
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. november 2024 03:05