Keď boli lietadlá 737 Max uzemnené, sľuboval americký výrobca lietadiel Boeing skorú nápravu. Havárie, kvôli ktorým nesmú lietať, totiž z väčšej časti spôsobil problém so softvérom. Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) teraz však pri testovaní, ktoré je potrebné k znovuuvedeniu strojov do prevádzky, narazil aj na ďalší problém.
Podľa denníka The New York Times FAA totiž v decembri objavil "skôr neohlásené problémy" s kabelážou. Podľa zdrojov amerického denníka ide o problémy so štruktúrou, ktorá ovláda zadnú časť lietadla - predovšetkým ovládanie smeroviek a výškoviek. To by mohlo skratovať a ak by piloti nezareagovali dostatočne rýchlo spôsobiť aj pád lietadla.
Problémy môže mať aj 737 NG
Boeing v súčasnosti zisťuje, aká vysoká je pravdepodobnosť skratu. Nechce totiž vykonávať na lietadlách žiadne úpravy, ktoré nie sú nutné - bojí sa, že by nimi mohli stroje ďalej poškodiť.
Zatiaľ nie je isté, či sa kvôli novo objavenému problému ešte viac oddiali návrat Maxu do prevádzky. "Našou najvyššou prioritou je, aby 737 Max zodpovedal všetkým bezpečnostným a regulátorským požiadavkám," uviedol hovorca Boeingu pre CNN. "Úzko spolupracujeme s FAA a ďalšími regulátormi, pretože chceme, aby bol jeho nový dizajn bezpečný," dodal.
Prípadná oprava lietadiel by mala byť podľa firmy relatívne jednoduchá. Bolo by len potreba upraviť konfiguráciu káblov. Predražiť by sa však mohlo, ak by firma zistila, že má rovnaké problémy aj predchodca Maxu, 737 NG. Tých je totiž v súčasnosti v prevádzke necelých sedem tisíc.
Podľa zdroja The New York Times zvnútra firmy nie je to, že sa podobné problémy nájdu roky po uvedení stroja do prevádzky, vôbec neobvyklé. Uviedol, že sa to v minulosti niekoľkokrát stalo aj konkurenčným výrobcom.
Boeingu sa vlani nedarilo
Lietadlá Boeing 737 Max sú uzemnené od marca. Kvôli drobnému problému senzorov uhlu nábehu a následnej reakcii elektronických systémov zomrelo pri dvoch nehodách v tomto type lietadla 346 ľudí. Boeing tým utrpel značnú ranu na reputácii a svetové aerolínie vo veľkom začali prechádzať ku konkurencii.
Firma tak nakoniec musela výrobu Maxu ukončiť a u ostatných svojich lietadiel ju spomalila. V tomto roku sa navyše bude zrejme musieť potýkať so žiadosťami o odškodnenie od aerolínií, ktoré uzemnené Maxy vlastnia.
Neúspech za neúspechom si nakoniec koncom decembra vyžiadal aj hlavu šéfa firmy, Dennisa Muilenburga. Vo funkcii ho v polovici januára nahradí David Calhoun, ktorý v predstavenstve firmy sedí od októbra.
Predtým pracoval napríklad pre GE alebo spoločnosť Nielsen. "Predstavenstvo sa rozhodlo, že je nutná zmena vedenia, aby sa obnovila dôvera v spoločnosť," uviedol vtedy Boeing.