Keď vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalila vlani clo na čínsky dovoz, tvrdila, že dodatočné náklady ponesie Čína. Aby sa ceny čínskych výrobkov v amerických obchodoch nezmenili ani po pripočítaní 25 percentných ciel, museli by čínske firmy výrazne zlacniť. Ceny, ktoré čínski dodávatelia účtujú svojim americkým odberateľom, sa však takmer nepohli.
V praxi to znamená, že dodatočné náklady na clá, ktoré podľa odhadov predstavujú ročne zhruba 40 miliárd amerických dolárov, nesú firmy v USA a teda aj americkí zákazníci, vyplýva zo štúdie Federálnej banky (Fed) v New Yorku .
Kvôli americko-čínskej obchodnej vojne americký Úrad colnej a hraničnej ochrany (CBP) zvyšuje dovozné ceny čínskeho tovaru pri vstupe do krajiny až o 25 percent.
Ak by čínske firmy absorbovali tieto náklady, museli by svoje ceny znížiť až o 20 percent, aby boli na úrovni, ktorá by americkým výrobcom, veľkoobchodu aj maloobchodníkom umožnila udržiavať ich vlastné ceny a zisky stabilné. To sa však podľa americkej centrálnej banky nedeje.
Údaje o dovoze z obdobia od júna 2018 do septembra 2019 ukazujú, že dovozné ceny klesli len o dve percentá. To je v súlade s poklesom cien, ktorý bol zaznamenaný v mnohých iných krajinách vplyvom spomalenia rastu globálneho obchodu, uvádza štúdia.
"Pokračujúca stabilita dovozných ciel čínskeho tovaru znamená, že clá musia zaplatiť americké firmy a spotrebitelia," napísal tím výskumníkov. Štúdia neodhaduje, ako sú tieto náklady rozdelené medzi firmy a koncových spotrebiteľov, teda ako znižujú zisky amerických predajcov čínskeho tovaru alebo zvyšujú ceny v obchodoch.
Výskumníci však zistili, že Čína dopad vyšších ciel pociťuje. Podiel Číny na dovoze strojov a elektrických zariadení do USA sa od roku 2017 znížil o dva percentuálne body. Podiel na dovoze elektroniky o šesť percentuálnych bodov.
Tento podiel v prípade strojového zariadenia prevzali Európa a Japonsko a v prípade elektroniky a elektrického zariadenia Malajzia, Južná Kórea, Taiwan a Vietnam. Výskum sa nezaoberal tým, aký veľký podiel na trhu mohli získať dodávatelia z USA ani tým, či ceny z iných krajín sú vyššie ako z Číny.
Skutočnosť, že ceny čínskeho tovaru v dolároch neklesli, tiež znamená, že zhruba desaťpercentný pokles hodnoty čínskej meny od prvého zavedenia ciel nevyužili vývozcovia k udržaniu konkurenčnej výhody, ako tvrdia niektorí americkí úradníci. Namiesto toho oslabenie meny slúži čínskym vývozcom na podporu zisku, uvádza podľa agentúry Reuters správa.