Whisky a whiskey sú nápoje, ktoré si väčšina ľudí spája sa sychravými britskými ostrovmi či so Severnou Amerikou. Svetový trh s whisky má však ešte jedného dôležitého hráča - Taiwan. Tamojšie nápoje rýchlejšie starnú a obchodníci tam majú ľahší prístup k ázijským trhom. Obraty tamojších páleníc tak raketovo rastú.
Whisky z Taiwanu nie sú znalcom v Európe úplne neznáme. Už pred štyrmi rokmi bola za najlepšiu jednosladovú whisky na svete označená taiwanská Solist Vinho Barrique z pálenice Kavalan a tamojšie whisky sa pokladajú za jedny z najkvalitnejších.
Klimatická výhoda
Sila Taiwanu na trhu s týmto nápojom z roka na rok rastie. A nejde len o vysokú kvalitu, ktorou sa tamojšia whisky honosí. Oproti európskym liehovarom totiž majú tie na Taiwane jednu zásadnú výhodu - whisky v tropickom podnebí rýchlejšie tzv. starne.
Proces, ktorý by napríklad v Škótsku mohol trvať aj dvanásť rokov, tak Taiwanci zvládnu za polovicu, informuje časopis Forbes. Podľa niektorých zdrojov starnutie whisky na Taiwane pri dodržaní správnych procesov môže trvať tretinu času.
Veľkú časť svojich finančných prostriedkov pritom veľké pálenice nemôžu využívať práve preto, že v podobe whiskey, whisky alebo bourbonu ležia v sudoch a starnú. Podľa serveru The Conversation má starnúci alkohol napríklad u spoločnosti Brown-Forman, ktorá vlastní značku Jack Daniels, hodnotu okolo 950 miliónov dolárov.
Taiwanské pálenice môžu tento proces vďaka vysokým teplotám značne urýchliť, a tak svoj alkohol premeniť v profit oveľa rýchlejšie. Oplatí sa im to aj napriek tomu, že vysoké teploty zároveň zvyšujú straty pri zrení (tzv. anjelskú daň), a to až na dvanásť percent. Pre porovnanie - v relatívne chladnom Škótsku sú to len zhruba dve percentá.
Raketové zisky
Zisky a obraty tamojších páleníc tak rastú raketovým tempom. Napríklad už zvýšený Kavalan v minulom roku navýšil svoj obrat dvojnásobne - z 500 miliónov dolárov sa dostal na miliardu.
Kavalan bol jednou z úplne prvých páleníc v krajine. Za trinásť rokov fungovania sa jeho produkcia dostala na deväť miliónov fliaš za rok, a nemá problém zháňať zákazníkov.
Ďalšou výhodou, ktorú Taiwan oproti Škótsku či Írsku má, je ľahký prístup na ázijský trh. Tamojší trh s brandy pritom tento rok rástol o desiatky percent. Export whisky zo Škótska do Číny sa podľa údajov BBC zdvihol o 34 percent, do Indie potom o 44 percent.
V Ázii tak majú na tento skôr typicky "západný" nápoj čím ďalej tým väčšiu chuť. Taiwan pritom nemá pri exporte do ostatných ázijských krajín tak vysoké náklady na dopravu. Nebolo by tak prekvapujúce, keby priestor na ázijskom trhu tamojšej pálenice v najbližších rokoch využili k ešte väčšiemu rastu.