Britániu čaká rozhodujúci týždeň v búrlivom procese brexitu. Bez ohľadu na to, či zvíťazia stúpenci odchodu bez dohody alebo sa opozícii podarí zastaviť tzv. neriadený brexit, ostrovná metropola Londýn už stráca svoju pozíciu v globálnom poisťovacom priemysle.
Poisťovne totiž presúvajú operácie v hodnote až 61 miliárd libier (67,35 miliardy eur) do konkurenčných finančných centier v Európskej únii (EÚ) bez ohľadu na podmienky tzv. rozvodu.
Referendum, v ktorom britskí voliči rozhodli o vystúpení Spojeného kráľovstva z EÚ, tiež naštartovalo pokles cien nehnuteľností.
Denník Guardian, s odvolaním sa na analýzu účtovníckej firmy KPMG napísal, že v prípade tzv. neriadeného brexitu bez dohody, by sa ich ceny mohli prepadnúť až o pätinu (20 percent), pričom najstrmší pokles možno očakávať v Londýne a v Severnom Írsku.
Analýza priemerných cien nehnuteľností v Británii ďalej ukázala, že odchod z EÚ bez dohody by mohol v roku 2020 viesť k ďalšiemu zníženiu cien nehnuteľností, v "lepšom" prípade zhruba o 6 percent a v horšom až o 10 až 20 percent, ak by trh zareagoval prudšie, ako sa očakáva.
Guardian v pondelkovom vydaní zverejnil aj úryvky z vládnych dokumentov, o ktorých informovala televízia Sky News. Podľa nich môžu vozidlá v prístave Dover čeliť až dvojdňovému meškaniu, ak dôjde k brexitu bez dohody.
V dokumentoch sa píše, že aj pri najlepšom scenári a maximálnej možnej pripravenosti zainteresovaných firiem na tzv. tvrdý brexit budú vozidlá čakať v prístave minimálne dve až tri hodiny, pričom až 50 percent áut sa musí pripraviť na viac ako osemhodinové čakanie.
Guardian odporúča čitateľom, aby si skontrolovali platnosť pasov a vybavili si nový skôr, ako plánovali, kúpili si na auto nálepku GB, a ak chcú cestovať s domácim zvieraťom, skontaktovali sa s veterinárom štyri mesiace pred odchodom, aby mali istotu, že včas získajú všetky potrebné povolenia.
Mali by si tiež u svojho mobilného operátora zistiť, či dôjde k zmene roamingových poplatkov v EÚ po brexite.