Cestovné kancelárie ponúkajúce zájazdy do Grónska zaznamenali v posledných týždňoch zvýšený záujem. Podobné dáta majú aj aplikácie na nákup leteniek či oficiálne webové stránky informujúce o miestnom turizme. Americké médiá to pripisujú záujmu prezidenta Donalda Trumpa o jeho kúpe a následnom pobúrení dánskej strany.
Sú to takmer dva týždne, čo americký denník The Wall Street Journal napísal, že americký prezident Donald Trump by chcel od Dánov kúpiť Grónsko. Dánska premiérka Mette Frederiksenová myšlienku označila za absurdnú a Trump reagoval zrušením plánovanej schôdzky medzi oboma politikmi.
Extrémny nárast záujmu
Hopper, aplikácia na nákup leteniek a rezerváciu hotelov, od tej doby zaznamenala 337 percentný nárast počtu ľudí, ktorí sa zaujímali o výlet do Grónska. Najvyššie číslo dosiahla aplikácia vo štvrtok 22. augusta, deň po zrušení schôdzky, uviedla spoločnosť pre americký denník The Washington Post.
Podobný trend zaznamenala aj cestovná kancelária Interpid Travel. Návštevnosť stránok ponúkajúcich ich expedičnú výpravu do Grónska stúpla počas víkendu 17. a 18. augusta o 237 percent.
Záujem podporili aj Trumpove tweety. Potom, čo americký prezident na Twitteri zdieľal umelo vytvorený obrázok znázorňujúci slávny Trumpov zlatý hotel zasadený do grónskej krajiny s popisom: "Sľubujem, že toto Grónsku neurobím!", sa návštevnosť ešte zdvihla.
I promise not to do this to Greenland! pic.twitter.com/03DdyVU6HA
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 20, 2019
Cestovná kancelária Nordic Visitor podľa americkej CNN hovorí o náraste vo výške 1 200 percent v porovnaní s rovnakým dátumom minulého roka.
Oficiálne webové stránky informujúce o turistických možnostiach v Grónsku VisitGreenland.com mali počas rovnakého víkendu asi desaťkrát viac návštev než normálne. V piatok 16. augusta dokonca stránka nápor záujmu nevydržala a spadla.
Americký záujem = príležitosť na oživenie turizmu
Grónsko chce túto celosvetovú pozornosť využiť na podporu turizmu. Američania totiž predstavujú ich primárnu cieľovú skupinu pri propagácii krajiny. Každý rok ju navštívi okolo osem tisíc Američanov. Zatiaľ však nie je jasné, či sa zvýšený záujem skutočne premietne do počtu turistov.
Portál dokonca na správy reagoval vytvorením stránky American interest in Greenland - a historical perspective, čiže záujem Američanov o Grónsko - z historickej perspektívy. Na nej ukazuje na časovej osi všetky míľniky americko-grónskeho vzťahu, vrátane Trumpov pokusov o kúpu.
"Visit Greenland chce túto pozornosť premeniť v niečo pozitívne. Naša krajina je jedinečná destinácia pre zážitkovú turistiku s úžasnou prírodou, milými ľuďmi a kultúrou, ktorá sa tiahne ďaleko do histórie," uviedla hovorkyňa Idrissia Thestrupová.
Zvýšenú pozornosť zaznamenala aj letecká spoločnosť Air Iceland Connect. Do počtu predaných leteniek sa však ešte nepremietla. "Sme veľmi optimistickí, čo sa týka budúceho leta," uviedla marketingová manažérka aeroliniek Gróa Ásgeirsdóttirová pre ekonomický magazín Fortune.