Amerického výrobcu leteckej techniky Boeing aj jeho európskeho úhlavného konkurenta Airbus čakajú horúce dni.
Na vine sú technické problémy ich vlajkových lietadiel. Americká firma Boeing zaplatí 4,9 miliárd dolárov niekoľkým leteckým spoločnostiam ako odškodnenie za odstavenie časti ich letového parku kvôli technickým problémom svojho najpredávanejšieho modelu Boeing 737 MAX.
Zásah do príjmov
V piatok oznámila, že sa položka veľmi citeľne premietne do jej hospodárenia v tohtoročnom druhom štvrťroku. Malo by ísť o zásah do príjmov a zisku pred zdanením na úrovni 5,6 miliardy dolárov. Výsledky za prvý polrok má firma zverejniť v stredu.
Agentúra Reuters informovala, že akcie firmy na túto správu reagovali, na prvý pohľad paradoxne, posilnením o dve percentá.
Analytici agentúry si to interpretujú tak, že investori boli príjemne prekvapení, pretože v súvislosti s dvoma leteckými nešťastiami, spôsobenými technickou nedostatočnosťou stroja, čakali ďaleko vyšší zásah do hospodárenia firmy.
Boeing tento rok v dôsledku dvoch leteckých nešťastí modelu 737 MAX, ktoré stáli život cez tri stovky ľudí, prišiel o viac ako tretinu svojho odbytu.
V prvom polroku predal len 239 lietadiel, čo je o 37 percent medziročne menej. Objednávku zrušili napríklad saudské aerolinky, ktoré podľa médií prešli ku konkurenčnému Airbusu.
Aj Airbus má problém s technikou
Ten naopak podľa zdrojov Reuters v prvej polovici roka svoje predaje zvýšil o 28 na 389 lietadiel. Airbus má však technické problémy.
Európsky úrad pre bezpečnosť v leteckej doprave (EASA) upozornil, že lietadlá A321 majú za určitých podmienok tendenciu nadmerne stúpať, čo môže obmedziť kontrolu nad strojom.
Avšak problém nie je podľa EASA ani zďaleka tak závažný ako pri Boeingu, a postačí, keď Airbus pri modelovom rade A321 vloží do manuálu upozornenie, že sa majú piloti vyvarovať určitých manévrov, aby sa chyba riadiaceho systému neprejavila. Podľa nariadenia, ktoré EASA vydala pred tromi dňami, musí byť manuál aktualizovaný do augusta.
Airbus okrem toho rieši ešte iné veci. Pred pár dňami spoločnosť vydala vyhlásenie, v ktorom uviedla, že má prichystaný plán kontrol a prípadných opráv starších obrích lietadiel Airbus A380 kvôli potenciálnym malým prasklinám, ktoré sa mohli objaviť na zadných krídlach.
Závada sa podľa agentúr týka lietadiel vyrobených v rokoch 2004 až 2006, tie sú súčasťou flotíl napríklad nemeckej Lufthansy, Air France či Emirates.