Automobilové koncerny Volkswagen (VW) a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) by mohli čeliť pokutám až do výšky 1,83 miliardy eur v prípade VW a 746 miliónov eur pre FCA, ak nesplnia emisné ciele Európskej únie (EÚ) stanovené na rok 2021. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti AlixPartners.
Výsledky štúdie, ktoré poradenská firma uverejnila v stredu, tak ukazujú, aké ťažké bude pre výrobcov áut znížiť do roku 2021 priemerné emisie z osobných automobilov na 95 gramov oxidu uhličitého (CO2) na kilometer, ako to určujú európske ciele.
AlixPartners pri odhade možných pokút vychádzal z úrovne emisií, ktoré vozidlá týchto výrobcov produkovali na konci roka 2017. Odvtedy veľké automobilky znížili emisie CO2 vďaka vyššiemu predaju elektrických a hybridných vozidiel.
Volkswagen v tejto súvislosti vyhlásil, že plánuje splniť európske pravidlá, zatiaľ čo Fiat Chrysler povedal, že sa bude usilovať o čo najlacnejší spôsob dodržania noriem, čo môže zahŕňať aj zaplatenie pokút.
Podľa štúdie automobilky Volvo a Toyota sú jedinými hlavnými výrobnými skupinami, ktorým nehrozia sankcie a mohli by predať svoje prebytočné emisné kredity iným výrobcom.
Megapokuty pre Volkswagen
Skupine Volkswagen hrozí najväčšia pokuta, pretože je najväčším výrobcom áut v Európe. Na splnenie emisných pravidiel Európskej únie (EÚ) plánuje začať v roku 2020 s masovou výrobou elektromobilov.
Elmar Kades, výkonný riaditeľ spoločnosti AlixPartners ale upozorňuje, že koncern VW vyrába ťažšie autá a má veľký podiel na trhu s dieselovými modelmi. Čaká ho tak veľa práce, ak chce zmierniť možné sankcie.
Predaj áut bude stagnovať
Spoločnosť AlixPartners vo svojej štúdii Global Automotive Outlook uviedla, že predaj áut bude v najbližších troch rokoch stagnovať alebo klesať, čo zasiahne marže automobiliek aj ich dodávateľov. A zvlášť tých výrobcov, ktorí sa snažia vybalansovať predaj elektrických a spaľovacích motorov.
Výroba spaľovacích motorov a dizajn a produkcia plne elektrických vozidiel súčasne stojí automobilky miliardy eur ročne.
„Jedným z najdramatickejších vývojov je, keď dopyt stagnuje alebo klesá, zatiaľ čo investície sú vysoké," uviedol Kades, ktorý ako protiopatrenie pri zhoršovaní marže odporúča znižovanie nákladov.