Poľsko sa rozhodlo odstúpiť od dvoch kontraktov na výstavbu ciest uzavretých s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.
Oznámilo to dnes podľa agentúry Reuters poľské riaditeľstvo ciest a diaľnic GDDKiA. Kontrakty sa týkajú časti diaľnice A1 na juhu Poľska a časti rýchlostnej cesty S3 na západe krajiny. Taliansky podnik podľa GDDKiA nevykonal dohodnuté práce.
GDDKiA podľa poľskej stanice Radio RMF FM nesúhlasilo s vyplatením dodatočných 549 miliónov zlotých (128 miliónov eur), ktoré Taliani požadovali pred obnovením prác, a naopak firme uložilo vysokú pokutu za nedodržanie termínu.
Tá sa podľa stanice vyšplhala na 80 miliónov zlotých (18,7 miliónov eur) za A1 a takmer 84,5 milióna zlotých (19,7 miliónov eur) za S3.
V podobnej situácii je podľa stanice aj ďalší taliansky koncern Pizzarotti, stavajúci rýchlostnú cestu S5.
Podľa denníka Gazeta Wyborcza možno očakávať, že dokončenie už tak silno oneskorenej investície na S3, ktorá mala byť hotová do konca tohto marca, sa výrazne predĺži. Potrvá týždne a možno aj mesiace, kým sa nájde nový dodávateľ.
Vlani dostali vodiči do užívania dva úseky S3 s dĺžkou 24 a 36 kilometrov, Salini malo postaviť ďalších 14 kilometrov.
Slovensko už začiatkom marca ukončilo s firmou Salini Impregilo spoluprácu kvôli pomalému postupu stavebných prác na úseku diaľnice D1 na severe krajiny, vrátane rozostavaného tunela Višňové.
Spoločnosť Salini Impregilo v konzorciu so slovenskou firmou Doprastav získala zákazku aj v Česku. Konzorcium stavia časť obchvatu Českých Budějovíc medzi Hodějovicami a Třebonínom. Úsek dlhý 12,5 kilometra by mal byť hotový v lete 2022.