Šéf americkej spoločnosti Boeing vo štvrtok po prvý raz priznal, že k marcovej havárii stroja 737 MAX v Etiópii prispel prísun chybných údajov do automatického letového systému.
Výkonný riaditeľ firmy Dennis Muilenburg však zároveň vyjadril presvedčenie, že Boeingy 737 MAX sú napriek tomu bezpečné stroje a že po aktualizácii softvéru budú patriť medzi vôbec najbezpečnejšie lietadlá na svete, informovala televízia CNBC.
Pri havárii Boeingu 737 MAX 8 v Etiópii z 10. marca zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.
Muilenburg prišiel so svojím vyhlásením po tom, ako etiópski vyšetrovatelia v predbežnej správe uviedli, že piloti pred zrútením stroja opakovane vykonali postupy odporúčané spoločnosťou Boeing, ktorými sa snažili stroj znovu dostať pod kontrolu. Havárii sa im napriek tomu zabrániť nepodarilo.
Problém v systéme
Boeing 737 MAX 8 podlieha podrobnému skúmaniu od vlaňajšieho októbra, keď sa za podobných okolností zrútil do Jávskeho mora stroj indonézskej spoločnosti Lion Air.
"Po zverejnení predbežnej správy o vyšetrovaní nehody letu Ethiopian Airlines 302 je zrejmé, že u oboch letov sa Systém vylepšovania manévrovacích vlastností, známy ako MCAS, aktivoval v reakcii na chybné údaje o uhle nábehu," uviedol Muilenburg vo vyhlásení a videu zverejnenom na twitterovom účte Boeingu.
Lietadlá sú podľa riaditeľa bezpečné
Riaditeľ však súčasne ubezpečil, že jeho spoločnosť zvolila pri tvorení novej verzie problematického softvéru automatického stabilizačného systému zvolila "komplexný" a "disciplinovaný" prístup. Proces jeho certifikácie a uvedenia do praxe očakáva v priebehu najbližších týždňov.
Stroje typu 737 Max 8 sú od polovice marca celosvetovo vyradené z prevádzky. Spoločnosť Boeing je však podľa Muilenburga naďalej presvedčená, že lietadlá tohto typu sú napriek tomu "v zásade bezpečné".
"Keď sa MAX vráti na oblohu s upraveným softvérom funkcie MCAS, bude patriť k najbezpečnejším lietadlám, aké kedy vôbec lietali," domnieva sa šéf Boeingu.