Reuters
StoryEditor

K nehode lietadla prispel problém so softvérom, priznal šéf Boeingu

05.04.2019, 07:09
Autor:
TASRTASR
Stroje typu 737 Max 8 sú od polovice marca celosvetovo vyradené z prevádzky.

Šéf americkej spoločnosti Boeing vo štvrtok po prvý raz priznal, že k marcovej havárii stroja 737 MAX v Etiópii prispel prísun chybných údajov do automatického letového systému.

Výkonný riaditeľ firmy Dennis Muilenburg však zároveň vyjadril presvedčenie, že Boeingy 737 MAX sú napriek tomu bezpečné stroje a že po aktualizácii softvéru budú patriť medzi vôbec najbezpečnejšie lietadlá na svete, informovala televízia CNBC.

Pri havárii Boeingu 737 MAX 8 v Etiópii z 10. marca zahynulo všetkých 157 ľudí na palube vrátane štyroch Slovákov.

Muilenburg prišiel so svojím vyhlásením po tom, ako etiópski vyšetrovatelia v predbežnej správe uviedli, že piloti pred zrútením stroja opakovane vykonali postupy odporúčané spoločnosťou Boeing, ktorými sa snažili stroj znovu dostať pod kontrolu. Havárii sa im napriek tomu zabrániť nepodarilo.

​Problém v systéme

Boeing 737 MAX 8 podlieha podrobnému skúmaniu od vlaňajšieho októbra, keď sa za podobných okolností zrútil do Jávskeho mora stroj indonézskej spoločnosti Lion Air.

"Po zverejnení predbežnej správy o vyšetrovaní nehody letu Ethiopian Airlines 302 je zrejmé, že u oboch letov sa Systém vylepšovania manévrovacích vlastností, známy ako MCAS, aktivoval v reakcii na chybné údaje o uhle nábehu," uviedol Muilenburg vo vyhlásení a videu zverejnenom na twitterovom účte Boeingu.

Lietadlá sú podľa riaditeľa bezpečné

Riaditeľ však súčasne ubezpečil, že jeho spoločnosť zvolila pri tvorení novej verzie problematického softvéru automatického stabilizačného systému zvolila "komplexný" a "disciplinovaný" prístup. Proces jeho certifikácie a uvedenia do praxe očakáva v priebehu najbližších týždňov.

Stroje typu 737 Max 8 sú od polovice marca celosvetovo vyradené z prevádzky. Spoločnosť Boeing je však podľa Muilenburga naďalej presvedčená, že lietadlá tohto typu sú napriek tomu "v zásade bezpečné".

"Keď sa MAX vráti na oblohu s upraveným softvérom funkcie MCAS, bude patriť k najbezpečnejším lietadlám, aké kedy vôbec lietali," domnieva sa šéf Boeingu.

01 - Modified: 2024-11-05 09:05:53 - Feat.: - Title: Zamestnanci Boeingu schválili zvýšenie miezd. Štrajk sa po siedmich týždňoch skončí 02 - Modified: 2024-11-01 12:21:17 - Feat.: - Title: Boeing reaguje na masívny štrajk. Zamestnancom ponúkol zvýšenie platov o 38 percent 03 - Modified: 2024-10-28 14:40:15 - Feat.: - Title: Boeing chce získať až 19 miliárd dolárov na posilnenie financií a zachovanie ratingu aj napriek štrajkom 04 - Modified: 2024-10-24 09:59:52 - Feat.: - Title: Štrajkujúci zamestnanci Boeingu odmietli ponuku na zvýšenie platov 05 - Modified: 2024-10-20 11:15:23 - Feat.: - Title: Odbory v spoločnosti Boeing predbežne prijali novú mzdovú ponuku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
10. november 2024 22:14