Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom sa v stredu dostali do sporu na Twitteri kvôli masívnemu štátnemu projektu na vysokorýchlostnú železnicu z Los Angeles do San Franciska. Trump chce od Kalifornii, aby z projektu, ktorý označuje za zelenú katastrofu, vrátila 3,5 miliardy dolárov.
Projekt vysokorýchlostnej železnici za 77 miliárd dolárov, ktorá má spájať San Francisko a Los Angeles, prekročil plánovaný rozpočet a má viac ako desaťročné meškanie.
Newsom v utorok vo svojom prvom štátnom prejave oznámil, že v projekte dôjde k zmenám, pretože súčasný plán je príliš nákladný a bude trvať príliš dlho. Na svojom serveri o tom napísala televízie CNBC.
"Kalifornia musela zrušiť projekt rozsiahlej vysokorýchlostnej železnice, pretože stála už príliš veľa miliárd dolárov. Dlhuje federálnej vláde tri a pol miliardy dolárov. Chceme peniaze vrátiť. Celý projekt je zelená katastrofa," napísal Trump na svojom Twitteri.
Asi po štyridsiatich minútach zareagoval Newsom. "Je to falošná správa. Pokračujeme v stavbe vysokorýchlostnej železnice, ktorá spája oba konce Centrálneho údolia. Toto sú peniaze, ktoré patria Kalifornii. Na projekt ich dostala od Kongresu. Nevrátime ich," reagoval rozhorčene Newsom. Na záver nezabudol poznamenať, že Trump zúfalo hľadá peniaze na svoj pohraničný múr.
Fake news. We’re building high-speed rail, connecting the Central Valley and beyond.
— Gavin Newsom (@GavinNewsom) 14. februára 2019
This is CA’s money, allocated by Congress for this project. We’re not giving it back.
The train is leaving the station — better get on board!
(Also, desperately searching for some wall $$??) https://t.co/9hxEfEX8Vm
Zmena plánov
Newsom počas svojho utorkového vystúpenia v Kapitole v Sacramente oznámil, že schválil pokračovanie časti železnice medzi Mercedom a Bakersfieldom. Povedal, že štát môže pracovať na prepojení Centrálneho údolia s inými časťami Kalifornie a zároveň hľadať ďalšie federálne a súkromné financie.
Pred desiatimi rokmi kalifornskí voliči schválili na výstavbu železničného systému, v ktorom by sa malo jazdiť rýchlosťou až 354 kilometrov za hodinu, takmer 10 miliárd dolárov z dlhopisov. Kalifornia tiež v roku 2010 získala asi 3,5 miliardy dolárov z federálnych fondov. Podľa Newsoma je projekt kľúčom k ekonomickej životaschopnosti poľnohospodárskeho srdca Kalifornie.
Náklady sa zdvojnásobili
Výstavba 191 kilometrov dlhého úseku začala v roku 2013. Približne 836 kilometrov dlhý systém mal podľa odhadov stáť 33 miliárd dolárov a mal byť dokončený v roku 2020. Posledné odhady ale náklady viac ako zdvojnásobili na 77 miliárd dolárov a termín dokončenia posunuli do roku 2033.
Newsom v utorok uznal, že ak by štát projekt opustil, mohol by byť prinútený vrátiť federálnym vládam miliardy dolárov. Ako uviedol denník FoxNews, k tomu by mohlo dôjsť v prípade, že bude výstavba zastavená alebo nebude dokončené hodnotenie životného prostredia.