Švajčiarsky potravinový gigant Nestlé posúva zdravú stravu na novú úroveň. Spoločnosť testuje ľudskú DNA, pomocou technológií a umelá inteligencia potom ľuďom zostavuje stravovacie plány na mieru. Pilotného projektu sa v Japonsku zúčastňuje zhruba 100 tisíc ľudí.
Spoločnosť Nestlé naskočila na svetovú vlnu záujmu o zdravé stravovanie a využíva pri tom najmodernejšiu technológiu. Pomocou umelej inteligencie, testov ľudskej DNA a tiež obyčajnej ľudskej "posadnutosti" fotografovaním svojho jedla im vytvára zdravé výživové doplnky na mieru.
Zmeny v životnom štýle
Projekt s názvom Welness Ambassador odštartoval v Japonsku, kde má momentálne okolo stovky tisíc užívateľov, ktorí posielajú fotografie svojho jedla cez aplikáciu Line. Okrem toho si pomocou špeciálnej domácej sady odoberajú krv a zasielajú ju odborníkom spoločnosti za účelom testovania DNA.
Tí potom s pomocou umelej inteligencie vykonajú analýzu stravovacích návykov klienta a odporučia zmeny v životnom štýle a špeciálne doplnky stravy.
Agentúra Bloomberg uvádza, že program môže používateľa stáť až 600 dolárov ročne. Účastníci v rámci neho dostávajú kapsule s čajmi bohatými na živiny, smoothies a ďalšie produkty bohaté na vitamíny.
V rámci programu odborníci tiež odhalia náchylnosť k ochoreniam, ako je cukrovka alebo vysoká hladina cholesterolu. Projekt predstavuje významný posun nadnárodného giganta Nestlé smerom k zdravej strave.
Švajčiarska firma so 152 ročnou tradíciou tak reaguje na trendy vo svete, najmä na klesajúci dopyt po sladkostiach, s ktorými si väčšina ľudí výrobcu spája.
Výživou k lepšiemu životu
V Japonsku, ktoré sa vzhľadom k vysokej priemernej dĺžke dožitia svojich obyvateľov potýka s problémami spojenými so starnutím populácie viac, ako ostatné krajiny, je zdravá životospráva jedným z veľkých tém. "Zdravotné problémy spojené s jedlom a výživou sa stali veľkým problémom," povedal Bloombergu Kozo Takaoka, šéf japonskej pobočky Nestlé. "Nestlé sa s tým musí potýkať na globálnej úrovni a urobiť z toho našu misiu pre 21. storočie."
Nestlé sa súčasne snaží ťažiť z rastúceho záujmu o tzv. Nutraceutiká, potravinárske prísady, ktoré sú spracované a balené ako liečivá alebo doplnky k zdravému životnému štýlu. Na japonskom trhu pritom volí individuálny prístup, kvôli tamojšej spotrebiteľskej skepse voči masovo vyrábaným produktom.
Bývalý generálny riaditeľ švajčiarskej spoločnosti Peter Brabeck-Letmathe vydal v minulom roku knihu s názvom Výživou k lepšiemu životu, v ktorej predstavil svoju ideu stravovania za pomoci vedy. Aj keď už sa z Nestlé stiahol, firma jeho víziu realizuje ďalej.
Brabeck-Letmathe vo svojich vyjadreniach pre server Quartz zdôraznil, že "jedlo na mieru" predstavuje budúcnosť. Podľa neho je jedným z hlavných cieľov potravinárskeho priemyslu vývoj novej generácie gastronomických produktov, ktoré by mohli zabrániť niektorým chorobám, aby vôbec prepukli.
Niektorí odborníci sú však voči individuálnym stravovacím plánom skeptickí a zdôrazňujú predovšetkým ich psychologický efekt. Personalizovaná diéta nie je podľa nich natoľko nutná a pôsobí iba ako placebo. Ak ľudia veria, že ich urobí zdravšími, pravdepodobne sa to skutočne stane.