Dánska spoločnosť Maersk tento týždeň vypraví po prvýkrát kontajnerovú loď cez arktickú oblasť pozdĺž Ruska. Jej cieľom je hľadať alternatívne trasy pre kontajnerovú prepravu k Suezskému prieplavu.
Loď novej triedy s názvom Venta Maersk, ktorej kapacita je 3600 lodných kontajnerov, za pár dní vyštartuje z Ruského Vladivostoku a koncom septembra by mala zakotviť v Petrohrade.
Severná námorná trasa, ktorá sa tiahne od Beringovho prieplavu medzi Ruskom a USA pozdĺž severnej časti Ruska až po Nórsko, je považovaná za konkurenta Suezskému prieplavu. V súčasnosti je Suezský prieplav hlavnou tranzitnou tepnou obchodu medzi Áziou a Európou.
O novej Hodvábnej ceste sa už dlhšie diskutuje aj v Číne
Topenie ľadu v severnej oblasti prináša nové príležitosti pre lodnú prepravu. Tento rok v lete sú teploty v arktickej oblasti nezvyčajne vysoké. V niektorých častiach stúpajú nad 30 stupňov, píše portál Financial Times.
Profesor na univerzite v Britskej Kolumbii Michael Byers pre portál highnorthnews.com uviedol, že „toto nie je veľká kontajnerová loď, ktorá by zmenila globálnu lodnú prepravu. Je to ďalší malý krok k tomu, aby sa v budúcnosti severná námorná cesta stala bežnou trasou.“
Severná námorná trasa môže skrátiť námornú prepravu medzi Áziou a Európou o jeden až dva týždne. Na druhej strane je táto trasa viac nákladná, nakoľko sú pri plavbe potrebné ľadoborce a prejdú len menšie nákladné lode.
Výskumný pracovník na Fridtjof Nansen inštitúte v Osle Arild Moe pre portál dodáva, že "existuje veľa obmedzení pre veľkoobjemovú kontajnerovú prepravu cez Arktídu. Na trase je nedostatok trhov, nedá sa používať celý rok a je obmedzená len na menšie plavidlá.“