Snoop Dogg, Mike Tyson, Whoopi Goldbergová, Tommy Chong a mnoho ďalších amerických celebrít vstúpilo na trh so svojou značkou marihuany.
A ďalšie celebrity sa pridávajú. Marihuana je pre nich totiž vďaka legalizácii v deviatich amerických štátoch skvelou investičnou príležitosťou. Pre priemysel sú celebrity zasa dobrou reklamou.
Trh s marihuanou má podľa odborníkov obrovský potenciál. Len v minulom roku sa tržby za marihuanu v USA vyšplhali na osem miliárd dolárov. Analytická spoločnosť New Frontier Data predpovedá, že do roku 2020 sa tržby takmer strojnásobia na 23 miliárd dolárov.
"Legalizácia otvorila dvere všetkým značkám celebrít. Niet divu, že všetky celebrity, o ktorých by ste to povedali, skáču na palubu," povedal CNN bývalý redaktor časopisu High Times Steve Bloom.
Okrem toho sa očakáva, že rekreačnú marihuanu zlegalizuje aj Kanada. V Kanade celebrity vplyv na trh mať nebudú, tamojšia vláda chce propagáciu legálnej marihuany celebritami zakázať. "Nie je zámerom vlády podporovať užívanie tejto drogy," povedal liberálny poslanec a bývalý šéf polície v Toronte Bill Blair pre kanadský denník GlobalNews.
Čím viac celebrít, tým lepšie
Jednou z celebrít, ktorá vytvorila vlastnú značku marihuany, je herec a režisér Tommy Chong, ktorý svoju značku "Chongov výber" ponúka v šiestich amerických štátoch. Chong, ktorý udeľuje licencie na svoju značku pestovateľom, sa tak pripája k zoznamu osobností, ktoré už svoje mená s konopným priemyslom zviazali skôr. Medzi nich patrí aj rapper Snoop Dogg a jeho značka "Snoopove lístky" alebo country spevák Willie Nelson so svojou značkou "Willyho zásoba".
Viac než ktokoľvek iný je s marihuanou prepojený Bob Marley, ktorého meno sa dokonca stalo slangovým výrazom pre blunt (marihuanová "cigara"). Značku Boba Marleyho riadia pozostalí po spevákovi, vrátane vdovy Rity a jeho jedenástich detí.
Patria medzi najvýznamnejších hráčov v marihuanovom priemysle, ich spoločnosť Marley Natural predáva značkovú marihuanu, výrobky pre starostlivosť o telo aj fajky. Marley Natural podporuje investičná firma Privateer Holdings zo Seattlu, ktorá dala dokopy dvesto miliónov dolárov, aby mohla financovať expanziu spoločnosti do Kanady.
Marley a Snoop Dogg nestačí
"Aby mohol priemysel rásť, je treba ďalšie známe tváre," hovorí Troy Dayton, generálny riaditeľ spoločnosti ArcView Group, ktorá sa zaoberá investovaním do konope. Podľa neho je jedným z najväčších problémov konopného trhu v spojení s celebritami určitý stereotyp.
Preto je pre priemysel dôležité, že sa do neho zapojili celebrity ako Whoopi Goldbergová alebo Melissa Etheridge, ktoré nie sú nevyhnutne známe kvôli marihuane. Obe nedávno spustili značky, ktoré propagujú marihuanu ako zdravotný doplnok. Goldbergová propaguje marihuanu ako liek na menštruačné kŕče a Etheridge ako spôsob, ako zmierniť príznaky rakoviny.
Frontman rockovej skupiny Kiss Gene Simmons dokonca investoval desať miliónov dolárov do kanadskej pestovateľskej spoločnosti Invictus, hoci sám marihuanu nefajčí. "Mám desať miliónov dolárov investovaných do akcií, pretože v to verím. Pre mňa je to obchodný krok," uviedla hviezda pre CNN Money. Spoločnosť Invictus vstúpila minulý mesiac na burzu v Toronte.
Bývalý boxer Mike Tyson sa rozhodol päťdesiat kilometrov od Los Angeles postaviť farmu na pestovanie marihuany. Správa o Tysonovi a založení konopnej farmy je pre mnohých prekvapením, pretože Tyson nie je postavou, ktorú by si ľudia spojili s užívaním marihuany," vysvetlil analytik z New Frontier Data John Kagi s tým, že práve to priemysel potrebuje.