Európska komisia (EK) v stredu v troch separátnych rozhodnutiach udelila miliónové pokuty za kartelové dohody. Štyria námorní prepravcovia zaplatia 395 miliónov eur. Dvaja dodávatelia zapaľovacích sviečok boli pokutovaní sumou 76 miliónov eur a rovnakou sumou boli pokutovaní aj dvaja dodávatelia brzdových systémov.
Komisia pripomenula, že účasť na karteloch je v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ. Eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová spresnila, že všetky firmy uznali svoju účasť na karteloch a súhlasili s vyriešením prípadov.
"Zvyšovaním cien komponentov alebo dopravných nákladov na automobily, účastníci kartelovej dohody poškodili európskych spotrebiteľov a nepriaznivo ovplyvnili konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu, ktorý v EÚ zamestnáva približne 12 miliónov ľudí," vysvetlila komisárka.
Komisia zistila, že čílsky námorný dopravca CSAV, japonskí prepravcovia "K" Line, MOL a NYK, ako aj nórsko-švédska dopravná spoločnosť WWL-EUKOR sa zúčastnili na karteli o medzikontinentálnej námornej doprave. Od októbra 2006 do septembra 2012 ovplyvňovali diaľkovú námornú dopravu pri prevoze nových automobilov, nákladných automobilov, ako aj kombajnov či traktorov, na trasách medzi Európou a ostatnými kontinentmi.
Komisia pri určovaní pokút zohľadnila hodnotu predaja na medzikontinentálnych trasách do a z krajín Európskeho hospodárskeho priestoru (EHP), dosiahnutú účastníkmi kartelu za dopravné služby, závažnosť porušenia, geografický rozsah a časové trvanie.
V súlade s princípom o zhovievavosti spoločnosť MOL, ktorá na kartel upozornila, sa vyhla pokute vo výške 203 miliónov eur. Spoločnosti CSAV, "K" Line, NYK a WWL-EUKOR profitovali zo zníženia pokút vďaka ochote spolupracovať s eurokomisiou. V praxi to znamená, že firma NYK zaplatí 141,82 milióna eur, firma "K" Line 39,10 milióna eur, WWL-EUKOR uhradí 207,335 milióna eur a CSAV musí zaplatiť 7,033 milióna eur.
V druhom rozhodnutí EK skonštatovala, že nemecká firma Bosch a japonské podniky Denso a NGK sa zúčastnili na karteli týkajúceho sa dodávok zapaľovacích sviečok výrobcom automobilov v EHP. Ich kartel trval od roku 2000 do roku 2011. Vyšetrovanie EK začalo žiadosťou o oslobodenie od pokuty predloženou spoločnosťou Denso.
Spoločnosť Denso sa tak vyhla pokute vo výške 1 milión eur a eurokomisia znížila pokuty pre ostatné dve firmy za ich ochotu spolupracovať. Bosch zaplatí len 45,83 milióna eur a firma NKG uhradí 30,26 milióna eur.
Tretie rozhodnutie EK sa týka dvoch kartelov na trhu s brzdovými systémami. Prvá nezákonná dohoda sa týkala dodávky hydraulických brzdových systémov (HBS) a v období od februára 2007 do marca 2011 sa na nej zúčastnili firmy TRW, Bosch a Continental. Druhý kartel, od septembra 2010 do júla 2011, sa týkal dodávok elektronických brzdových systémov (EBS) a bol dohodnutý spoločnosťami Bosch a Continental.
Komisia uložila celkovú pokutu vo výške 75 miliónov eur. Firma TRW, ktorá dohody prezradila, bola ušetrená pokuty, Bosch zaplatí 12,07 milióna eur a 19,34 milióna eur a Continental musí uhradiť 44 miliónov eur.