UberReuters
StoryEditor

Európsky súd rozhodol, že Uber bude regulovaný ako taxislužba

20.12.2017, 09:15
Proti prepravnej spoločnosti protestovali taxikári naprieč Európou.

Uber je prepravná služba, a musí teda žiadať o licenciu a povolenie podľa príslušných zákonov krajín Európskej únie (EÚ). Rozhodol tak dnes Súdny dvor EÚ.

Súdny dvor Európskej únie reagoval na podnet obchodného súdu v Barcelone, ktorý prerokúva žalobu profesijnej organizácie združujúcej vodičov taxislužieb v Barcelone proti filiálke Uberu v Španielsku za nekalú súťaž.

Rozhodnutie súdu bolo dlho očakávané a má rozsiahle dôsledky na to, ako môže Uber podnikať v členských krajinách Európskej únie.

Spoločnosť sa na súde obhajovala tým, že sa označovala ako „služba informovania spoločnosti,“ ktorá spája šoférov s pasažiermi pomocou aplikácie. Súd tento argument zamietol.

Súd rozhodol jasne

​Podľa Európskeho súdu služba, ktorej účelom je „spájať prostredníctvom smartphonovej aplikácie a za odmenu neprofesionálnych šoférov používajúcich vlastné vozidlá s osobami, ktoré si prajú vykonať mestské jazdy,“ musí byť legálne klasifikovaná ako prepravná služba.

„Podľa súčasného práva EÚ je na členských štátoch Európskej únie, aby regulovali podmienky, na základe ktorých budú takéto spoločnosti podnikať v súlade so zmluvou o fungovaní EÚ,“ hovorí rozsudok.

Podnikanie to nezmení

Podľa Uberu pre nich tento rozsudok nič nezmení, povedal ešte pred vyrieknutím rozsudku hovorca spoločnosti. Podľa neho vo väčšine krajín už teraz podnikajú na základe prepravných zákonov.

„Avšak miliónom Európanom je stále bránené používať aplikácie ako je tá naša. Ako náš nový CEO (výkonný riaditeľ, pozn. red.) povedal, je vhodné regulovať služby ako je Uber,“ dodal hovorca. „My chceme byť partnermi s mestami, aby sme zaistili, že každý môže získať spoľahlivú jazdu stlačením gombíka.“

Pozrite si archívny rozhovor s Ondrejom Venzlom z únie taxikárov:

Rozhodnutie súdu znamená, že Uber bude teraz čeliť národným reguláciám v 28 členských krajinách EÚ, čo ho pritlačí viac jednať s miestnymi vládami, ktoré nastavujú prepravné podmienky a požiadavky na licencie. Podľa agentúry Reuters sa spoločnosť nemôže proti rozhodnutiu odvolať, ale môže sa obrátiť na iné súdy.

Bojujú aj v Bratislave

Proti Uberu dlhodobo bojujú aj taxikári v Bratislave. Nepáči sa im, že oni musia mať na svoju prevádzku taxi licenciu a sú regulovaní, zatiaľ čo vodiči Uberu jazdia bez licencie. V priebehu roka organizovali viaceré protesty a blokády významných komunikácií, aby na problém upozornili.

Pred nedávnom v prospech taxikárov rozhodli aj Hlavné mesto Bratislava a následne Okresný úrad Bratislava, ktorí vodičovi Uberu, ktorý sa pri kontrole hliadkou mestskej polície nepreukázal označením a vybavením vozidla povinným pre taxíky, udelili pokutu. 

01 - Modified: 2024-10-17 09:07:39 - Feat.: - Title: Tesla odhalila vlastný autonómny taxík. Je ako AI spoločnosť podhodnotená? 02 - Modified: 2024-07-29 12:10:09 - Feat.: - Title: Toto je Mercedes s kilometrami, ktoré by mnohí nepredýchali. Olej menia každý týždeň 03 - Modified: 2023-11-04 09:30:21 - Feat.: - Title: Taliansky protimonopolný úrad vyzval mestá, aby vydali viac licencií na taxíky 04 - Modified: 2023-08-29 09:16:04 - Feat.: - Title: Raj autonómnych automobilov vydržal „až“ deväť dní. Robotaxi zaparkovalo v betóne 05 - Modified: 2023-04-22 09:00:00 - Feat.: - Title: Sú ich stovky, skúsiť to vie každý. Autá bez vodičov vás však občas nenechajú vystúpiť
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. november 2024 02:47