Francúzska vláda podala na parížsky Obchodný súd žalobu na amerického internetového predajcu Amazon. Za zneužitie postavenia na trhu voči niektorým dodávateľom žiada ministerstvo hospodárstva od firmy pokutu desať
miliónov eur.
Ťažké podmienky
Vládny kabinet sa na tento krok rozhodol po tom, čo Generálne riaditeľstvo pre ochranu hospodárskej súťaže a spotrebiteľov správanie spoločnosti dva roky monitorovalo, píše denník Le Parisien. ÚrDNES.CZad zistil, že americký gigant môže
jednostranne meniť podmienky zmlúv, alebo ich dokonca jednostranne vypovedať. „Žmýkajú malých predajcov ako citróny,“ povedal francúzsky šéf malých a stredných podnikov k počínaniu nadnárodného giganta.
Prostredníctvom Amazonu ponúka vo Francúzsku svoje výrobky viac ako 10-tisíc firiem. Aby získali prístup na platformu, ktorú v krajine denne navštívi 3,5 milióna ľudí, sú firmy ochotné pristúpiť aj na veľké ústupky. Zo dňa na deň im Amazon môže napríklad nariadiť skrátenie dodacej lehoty, alebo od nich začne požadovať čím ďalej častejšie predkladanie účtov a potvrdení, čím nakoniec úplne zablokuje ich predaj,“ píše denník Le Parisien.
„Už viac ako rok je môj účet vo fáze verifikácie,“ cituje denník jedného z poškodených, ktorý sa sťažuje na fóre Amazonu určeného pre predajcov. „Žiadal som, aby mi povedali, aké konkrétne potvrdenie mám dodať. Dostával som len
automatické odpovede. Musím čakať, nemôžem nič predávať a hromadia sa mi nepredané zásoby,“ tvrdí.
Iní sa sťažujú na tlak pochádzajúci z politiky Amazonu, keď musí byť na prvom mieste vždy klient. Ak ten zanechá dodávateľovi negatívne hodnotenie, Amazon môže automaticky zablokovať predajcov účet.
Amazon s médiami nehovorí
Ministerstvo hospodárstva podanie žaloby potvrdilo. Hovorca Amazonu povedal, že firma sa k právnym záležitostiam nevyjadruje. Generálne riaditeľstvo pre ochranu hospodárskej súťaže a spotrebiteľov podľa denníka zistilo podobné nezrovnalosti tiež pri francúzskych internetových predajcoch Cdiscount a Rue du Commerce.
Tie nútili spoločnosti ponúkať svoje tovary za najnižšiu cenu na trhu, čo je komplikované, ak ich firma predáva na viacerých internetových stránkach zároveň. Títo dvaja prevádzkovatelia však sľúbili na rozdiel od technologického
giganta Amazonu nápravu, povedal pre denník Le Parisien Loic Tanguy zo spotrebiteľského úradu.