Zľavnený tovar alebo špeciálne akcie patria v živote Čechov k dôležitým faktorom nákupného rozhodovania. Až 90 percent Čechov ich sleduje, vyplýva z prieskumu spoločnosti Cofidis medzi 525 respondentmi. Najčastejšie zľavy sledujú ľudia so základným vzdelaním, tých je dokonca 98 percent.
Najviac ľudí pravidelne sleduje výhodné ponuky pri potravinách, nasleduje oblečenie, drogéria a kozmetika. Viac ako dve tretiny ľudí by sa zaujímali o zľavy a akcie aj pri výbere finančných produktov, ako sú hypotéky alebo spotrebiteľské úvery.
Akcie majú zásadný vplyv pri nakupovaní
Akcie a zľavy majú v Českej republike na rozhodovanie o nákupe veľký vplyv. Podľa údajov zo serveru Kupi.cz je Česko so 163 letákmi týždenne na treťom mieste v strednej Európe v počte vydávaných akčných letákov.
Pri potravinách príležitosť k výhodnému nákupu vidí 80 percent opýtaných. Nasleduje oblečenie, kde špeciálna akcia sleduje polovica respondentov. Veľký rozdiel je tu medzi mužmi a ženami.
Zatiaľ čo akcie a zľavy pri oblečení majú v hľadáčiku dve tretiny žien, u mužov je to iba 39 percent. Výrazne odlišný je tu výsledok aj u mladých ľudí do 26 rokov. Špeciálne akcie a zľavy oblečenia sledujú tri štvrtiny opýtaných.
Pri nehnuteľnostiach nie je zľava dôležitá
Obdobné výsledky platia aj u drogérie a kozmetiky, a to vrátane preferencií mužov a žien. Na štvrtom mieste sa umiestnila elektrozariadenia, kde akcia sleduje tretina opýtaných, tu je naopak viditeľný vyšší záujem zo strany mužov. O špeciálne ponuky sa zaujíma 37 percent mužov a 29 percent žien.
Česi naopak pravidelne príliš nesledujú akcie a zľavy u nehnuteľností (šesť percent), spotrebiteľských úverov (päť percent) alebo u hypoték (štyri percentá) a ďalších finančných produktov (tri percentá). Vo všetkých týchto oblastiach sú aktívnejší pri sledovaní výhodných ponúk muži.
Z prieskumu však tiež vyplýva, že hoci Česi v drvivej väčšine špeciálne ponuky a akcie sledujú, nie každý si dá prácu s overením ich výhodnosti.
Tým, či je avizovaná akcia skutočne výhodná, si sú isté necelé dve tretiny opýtaných. Ostatní dajú na zľavové letáky alebo na inzerované výhodné ponuky bez akéhokoľvek ďalšieho overovania.
„To často nahráva nekalému správaniu zo strany obchodníkov. Napríklad nedávny Black Friday opäť odhalil triky e-shopov, ktoré často klamú o výške zľavy. " uviedol riaditeľ marketingu Cofidisu Milan Bouda.
Je ale podľa neho pravdepodobné, že vzhľadom na medializáciu práve takýchto prípadov a súčasne aj v súvislosti so stále rastúcimi cenami začnú byť ľudia aj v tomto ohľade obozretnejší.