Problémy Ryanairu s nedostatkom pilotov sú predzvesťou globálnych problémov. Svetové aerolínie začínajú mať problémy so zháňaním pilotov, ktorí majú nahradiť dosluhujúcu generáciu. V nasledujúcich dvadsiatich rokoch bude vo svete chýbať vyše 600-tisíc pilotov.
Ryanair pred pár týždňami narýchlo látal prázdne miesta v programoch svojich pilotov a oznámil rušenie desiatok spojov denne. Situácia, ktorá zasiahne až 400-tisíc cestujúcich so zakúpenou letenkou, ukazuje na problém oveľa väčších rozmerov.
Problémy sa môžu opakovať
Je celkom pravdepodobné, že sa podobný chaos v letovom programe bude opakovať. Dôjsť k tomu teoreticky môže na rôznych miestach vo svete, u rôznych prepravcov. Situácia z USA, Indie i Číny z poslednej doby totiž ukazuje na hroziaci obrovský nedostatok pilotov.
Letecký priemysel zamestnáva aktuálne do 500-tisíc profesionálnych pilotov, v ďalších dvadsiatich rokoch však bude potrebné podľa rôznych zdrojov (napríklad CNN) vyškoliť vyše 600-tisíc nových pilotov.
Tí čiastočne nahradia pilotov odchádzajúcich do dôchodku, ale aj doplnia stavy v súvislosti s vyšším dopytom po lietaní a predpokladaným navyšovaním flotily svetových aerolínií.
Situácia sa musí riešiť veľmi rýchlo
V nasledujúcich dvadsiatich rokoch bude potrebné pre pokrytie personálnych potrieb svetových aerolínií preškoliť denne 87 nových pilotov, teda každých pätnásť minút jedného. Svetové letecké spoločnosti chcú výrazne rozšíriť svoju flotilu do roku 2036 až o 41-tisíc lietadiel. K tomu budú podľa správy spoločnosti Boeing potrebovať 637-tisíc nových pilotov.
Ďalším dôvodom sú odchody do dôchodku. Len v USA odíde v najbližších desiatich rokoch do penzie 42 percent starších pilotov, to znamená 22-tisíc, uviedla spoločnosť Cowen & Company. A v nasledujúcich dvadsiatich rokoch budú aerolínie v severnej Amerike potrebovať 117-tisíc nových pilotov.
Ryanair nie je jediný
Bez pilotov bude problémov v sektore pribúdať. Ukazuje to nielen skúsenosť Ryanairu, ktorý je prvým takýmto prípadom v Európe. Vo svete už si personálna núdza začala vyberať svoje obete.
Americký regionálny dopravca Horizon Air spoločnosti Alaska Airlines musel tento rok v máji náhle zrušiť 6 percent svojich spojov. Z letového poriadku zmizlo tristo letov. Ďalším kontinentálnym aerolíniám, Republic Airways, nedostatok pilotov vlani pomohol zbankrotovať.
Tlak na mzdy
Situácia sa začína prejavovať aj vo zvyšovaní miezd v odbore. Svetové aerolínie si zaväzujú existujúcich aj nových pilotov vyššou fixnou zložkou alebo pomocou rôznych bonusov. Bolestivý nedostatok pilotov ale nie je len záležitosťou USA či Európy.
Problémy sa začínajú objavovať aj v Indii a Číne. Čína bude podľa serveru Skift v nasledujúcich dvadsiatich rokoch vďaka rýchlemu rozmachu potrebovať päť a pol tisíca nových pilotov v každom roku.
Celkom 111-tisíc nových pilotov môže krajinu katapultovať pred USA ako celosvetovo najväčší trh civilného lietania. Čína sa teší obrovskému boomu leteckej dopravy. V uplynulých piatich rokoch sa počet leteckých spoločností v krajine zvýšil o 28 percent na 55.