Ak by ZSNP Recykling likvidoval ročne 3-tisíc starých vyradených automobilov, bola by jeho prevádzka zisková. Projektovaná kapacita podniku je však až 6-tisíc kusov ročne. Tieto predpoklady sa však zatiaľ nenapĺňajú. Stopercentná dcérska spoločnosť ZSNP Žiar nad Hronom totiž vlani nezlikvidovala žiadne autovraky, a to napriek tomu, že podľa odhadov z evidencie bolo vyradených až 40-tisíc áut.
Podľa generálneho riaditeľa ZSNP Petra Ondru dôvodom je, že zákon majiteľovi neukladá odovzdať auto na recykláciu a umožňuje mu, aby si ho po odhlásení nechal pre vlastnú potrebu. Dostatočne motivačná nie je pre majiteľa ani tisíckorunová odmena, z ktorej mu ešte likvidátor odráta poplatok za odvozenie vraku. V porovnaní s poplatkami za odvoz v krajinách EÚ je to však minimum.
Doterajšia likvidácia vyradených vozidiel má navyše pomerne nízku výťažnosť. Zo starých škodoviek ZSNP Recykling získava len desať kilogramov hliníka v hodnote 1 200 korún. Železný šrot má cenu okolo 2 000 korún. V súčasnosti v závode likvidujú niekoľko Tatier 603, kde je výťažnosť hliníka o niečo vyššia. Oveľa zaujímavejšia je pre firmu likvidácia novších typov škodoviek, z ktorých sa dá vyťažiť až 100 kilogramov lukratívneho hliníka. Niečo firma získava za použiteľné náhradné dielce a asi 10 percent z vraku tvorí nepoužiteľný odpad, ktorý sa vyváža na skládky.
Podnikateľská stratégia recyklácie autovrakov v ZSNP Recykling ráta v budúcnosti s reálnym prísunom 3- až 4-tisíc vyradených a nepoužívaných áut predovšetkým s okruhu 60 kilometrov od Žiaru nad Hronom.
StoryEditor